Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland

Vänsterpartiet uppmärksammar under våren den ökande privatiseringen av sjukvårdens olika delar och de konsekvenser detta för med sig.
Varje år försvinner minst 4 miljarder skattekronor från svensk sjukvård. Det är pengar som vi till exempel skulle kunna anställa 10 000 sjuksköterskor för. Istället går pengarna rätt ner i fickorna på privata aktieägare.
Vänsterpartiet vill att våra gemensamma skattepengar används till vård istället för vinster. Stoppa privatiseringen av svensk vård och miljardvinsterna till aktieägare. Då kan vi tillsammans bygga världens bästa sjukvård.
Förutom att sjukvårdskampanjen sätter uppmärksamheten att skattepengar till vården rinner ur landet, använder vi Vänsterpartiet tillfället att öka våra kunskaper om vården i Sörmland. Det är extra viktigt i ett läge när vården i Sörmland dras med stora budgetunderskott och majoriteten i Landstinget aviserar drastiska nedskärningar. Vi kommer besöka ett stort antal verksamheter, diskutera med ledningar, vårdanställda och fackliga företrädare.

24 maj i Flen
Vi besöker ett par vårdcentraler (Flens vårdcentral, Vårdcentralen centrum) tillsammans med Liselotte Olsson, vänsterpartiets representant i sjukförsäkringsutredningen.
På kvällen bjuder vi in till ett öppet möte med Liselotte Olsson på temat ”Hur ska en anständig sjukförsäkring vara utformad?” Hur kan vi på bästa sätt hjälpa människor som drabbats av sjukdom att återfå hälsan och åter kunna försörja sig själva?
Tid och plats: tisdag 24 maj, klockan 18.30 på biblioteket i Flen.

25 maj i Nyköping
Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets vice ordförande och riksdagsledamot, träffar Nyköpingsborna på Stora Torget kl. 12.00 och diskuterar sjukvårdspolitik.
Senare under eftermiddagen besöker hon en vårdcentral tillsammans med några av Vänsterns landstingspolitiker träffar ledning och anställda.
Pressen får möjlighet att träffa Rossana Dinamarca på en pressträff i Landstingshuset i Nyköping kl. 16.00.
På kvällen diskuterar Rossana sjukvårdspolitik med besökare på Vänsterpartiets i Oxelösund Kulturcafé på Koordinaten 19.00-21.00. Proggrock med Nike Markelius & Röda Orkestern utlovas också, liksom fri entré och gratis fika.

30 maj i Eskilstuna
Josefin Brink, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, talar på Fristadstorget 12.00 om ”Världens bästa sjukvård utan vinstintressen!”.
På kvällen träffar hon Eskilstunaborna igen på ett öppet möte kl. 18.00 på ABF på temat ”Hur vi får en jämlik sjukvård”.
Under dagen kommer Josefin tillsammans med Vänsterpartiets landstingspolitiker att göra flera verksamhetsbesök i vården.

Kontakter:
Tony Rosendahl, ombudsman (V) Sörmlandsdistriktet, 070-259 26 38 / 0157-105 00
Lasse Nilsson, politisk sekreterare (V) Landstinget Sörmland 072-209 35 48 / 0155-24 79 78
Maud Ekman, gruppledare Landstinget Sörmland, 072-206 12 44 / 0155-24 79 77