Integration/Rasism

Vi är alla svenskar

Debattartikel av Lotta Johnsson Fornarve och Patrik Renfors i lokalpressen

Det är med oro vi ser hur främlingsfientliga och rasistiska åsikter ger sig till känna både i Oxelösund och i resten av landet. Sverige är fortfarande ett rikt land, men tyvärr kan vi se hur gapet växer mellan rika och fattiga. Arbetslösheten ökar med raketfart och särskilt tufft är det för den som är ung. Den som är arbetslös eller sjukskriven har svårt att få ekonomin att gå ihop och vi ser hur antalet fattiga barn blir allt fler. Det är i en sådan miljö som det skapas en grogrund för rasism och främlingsfientlighet. Det blir enkelt att skylla på invandringen, istället för på dem som bär det egentliga ansvaret.

Men vi får aldrig glömma bort att vi som står för en annan ståndpunkt är många fler. Låt oss arbeta för ett samhälle där vi slutar prata om vi och dem. Vi är alla medborgare i Sverige oavsett var i världen vi är födda. Vi är alla människor med samma behov och drömmarom ett bra liv. Vi måste se invandringen som en tillgång. Många som kommer hit har en utbildning, som kan vara till nytta. Den som inte har någon utbildning kan skaffa sig en och på sikt bli en tillgång för samhället. Det finns stora framtida behov av arbetskraft, om vi ska klara av att möta morgondagens välfärdskrav.

Glöm inte bort att det är politiska beslut som ligger till grund för den verklighet vi lever i. Det går att få folk i jobb om man väljer att investerar i skolor, sjukvård, dagis istället för att sänka skatter för de rika och storföretag. Vi behöver bygga massor av nya bostäder, särskilt för ungdomar. Tågtrafiken behöver rustas upp och nya järnvägar byggas. Det går att skapa ett samhälle där alla människor har rätt till bostad, arbete och utbildning, men då behövs en annan politik.

Du som är förbannad på arbetslöshet och orättvisor hjälp oss att göra något konstruktivt för att förändra samhället och rikta din ilska mot rätt håll och framförallt hjälp oss att klä av rasisterna och de främlingsfientliga krafterna deras ihåliga argument. Det här är vårt land!

Lotta Johnson-Fornarve

Lotta Johnsson Fornarve