Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland

Inga panikartade nedskärningar i vården!

Idag kommer att lämnas in en begäran om ett extra landstingsfullmäktigemöte. Vi inom Vänsterpartiet håller med den borgerliga oppositionen i deras allvarliga kritik av pressmeddelandet i juni från hälso-och sjukvårdschefen om att vården ska jobba till 90 % av sin kapacitet under resten av året. Vi är också kritiska till att beslutet har fattats utan en demokratisk behandling.

Det finns ännu inget dokument i landstingets diarium om ett sådant beslut, än mindre ett beslutsunderlag. Vi tolkar det som att majoriteten överlåter på tjänstemännen svåra och impopulära beslut. Det påverkar den demokratiska trovärdigheten i landstingets arbete.

Vi har fått frågan om att också ställa oss bakom den borgerliga oppositionens krav på ett extra landstingsfullmäktigemöte för att diskutera frågan. Efter ingående diskussioner har vi trots vår allvarliga kritik mot nedskärningarna och den formella hanteringen valt att avstå från att ställa oss bakom kravet på ett extra landstingsfullmäktige. Vi vill på detta sätt ändå framföra vår ståndpunkt i frågan.

Vänsterpartiet har i en rad debattinlägg i media, både före och efter landstingsfullmäktiges budgetmöte i mitten på juni, kunnat visa på att det finns alternativ till majoritetens panikartade och stora nedskärningar i vårdbudgeten.

Vid budgetmötet föreslog Vänsterpartiet en höjning av landstingsskatten med 65 öre för att slippa nedskärningar och kunna satsa på förebyggande åtgärder som minskar vårdkostnaderna på sikt. Både landstingsmajoriteten S+Fp+Mp och den borgerliga oppositionen har noga undvikit att diskutera den möjligheten och redovisa sin ståndpunkt i skattefrågan utöver att bara avslå förslaget. Vi tycker att sörmlänningarna har rätt att få veta varför man i Sörmland satsar mindre på invånarnas vård än i de flesta andra landsting!

Flera av de beslut som fattats om nedskärningar är sådana som får ekonomisk effekt först på lång sikt och konsekvensbeskrivningar har ännu inte gjorts av hur vården påverkas. Det är för oss sparåtgärder som saknar förankring i verkligheten!

Maud Ekman, Gruppledare (V)                              Kaisa Komulainen Nilsson, Distriktsordförande (V)

Tel 072 206 12 44                                                  Tel 070253 30 25