Sjukvård

Politikern kan vara din granne

Debatt i sörmlandsmediaMaud-Ekman

Debatt i sörmlandsmedia

Vi inom Vänsterpartiet ser fram emot ett år fyllt av spännande debatter där vi är övertygade om att vår politik för en välfärd fri från vinstuttag kommer att ge oss sympatier från en stor del av befolkningen. I en demokrati är det medborgarna som är motorn. Vi förtroendevalda är utförare av den politik som medborgarna anser att vi ska föra genom hur de lägger sin röst i valet.

Majoriteten av landets politiker är fritidspolitiker. De har ett annat jobb men så någon gång i månaden är de företrädare för medborgarna. De behöver vara pålästa i de ämnen de behandlar och i sitt partis politik. Det är så vårt demokratiska samhälle är uppbyggt. Inte alla vill eller har möjlighet att engagera sig i de demokratiskt valda församlingarna. Några väljs för att företräda dem som de får förtroendet av.

Den 14 september var det ett år kvar till valet till riksdag, kommun och landsting. Likt SMHI som analyserar och ger prognoser om vädret kan vi nu se en temperaturhöjning i den politiska debatten. Det har under de senaste tjugo åren ibland blåst styv kuling i den sörmländska landstingspolitiken, på gott och ont. Vi i Vänsterpartiet fokuserar på framtiden och vill ta aktiv del i det arbete som varje dag utförs inom hälso- och sjukvården och landstingets alla övriga verksamheter, av anställda, chefer och politiker.

Landstinget ansvarar för frågor som rör allt mellan livets början och livets slut. Insatser mot ofrivillig barnlöshet, mödravård och att hjälpa barn till världen. Vår hälso- och sjukvård förebygger, undersöker och vårdar. I livets slutskede ska länets medborgare få en värdig och kompetent vård. Landstinget arbetar även med det som gör livet värt att leva; med att producera och distribuera kultur och folkbildning. Vi är länets största arbetsgivare och har hand om en stor ekonomi. Ändå har det blivit en etablerad sanning att landstingsvalet har hamnat i skuggan av riksdags- och kommunval. Det borde inte vara så.

Ett hundratal politiker, de flesta med politiken som fritidssyssla har ansvar för allt detta. De kan redan vara eller bli din granne, någon av dina närmaste eller du själv. Att inneha ett politiskt förtroendeuppdrag är krävande, roligt, utvecklande och ansvarsfullt. Många har åsikter om landstinget och om politiker. Partierna har vart fjärde år chansen att engagera nya företrädare till de olika valda organen, att få nya kloka människor in i sina led. Det är läge nu att just du engagerar dig!

Maud Ekman

Gruppledare (V), Landstinget Sörmland