Arbetsmarknad och näringsliv

120 000 nya jobb med Vänsterpartiets budget

Vänsterpartiet investerar i framtiden och jobben samtidigt som vi minskar arbetslösheten, istället för att satsa på dem som redan har tjocka plånböcker. Det är oansvarigt att inte satsa på fler jobb när vi har massarbetslöshet. Det är slöseri med människors kunnande och dyrt för samhället. Var fjärde ungdom är arbetslös. Det är ett enormt misslyckade för samhället och kan innebära en social och ekonomisk katastrof för den som drabbas. Det saknas inte arbetsuppgifter som behöver utföras. V vill bygga och renovera bostäder, satsa på att bygga ut järnvägen och i grön energi. Vi vill investera i äldreomsorg, skola, dagis, kultur och fritidsverksamhet. Totalt vill vi skapa 120 000 nya jobb. Men vi behöver också satsa på utbildning. Vi vill se till att utbilda 23 000 arbetslösa ungdomar och skapa 20 000 sommarjobb. För att finansiera ungdomssatsningarna föreslår vi en tillfällig bankskatt. Då kommer pengarna till en bättre användning. Regeringen är passiv och saknar förslag för att komma tillrätta med arbetslösheten. Det är nu vi behöver investera för framtiden, så att människor får arbete och framtidstro. Vi behöver en ny färdriktning i politiken.

Lotta Johnson-Fornarve Partistyrelseledamot (V)