Kollektivtrafik

Vänsterpartiet vill satsa stort på regional tågtrafik

Saxat ur tidningen Folket 24/2-12

Flen Den 17 mars bjuder Vänsterpartiet in till seminariet ”Ett tåg i timmen”. Det är ett rådslag om hur tågtrafiken i Mälardalens ska se ut i framtiden.

Vänsterpartiet vill se en rejäl satsning med fler spår, nya perronger och vagnar för att på det sättet säkerställa att tågtrafiken fungerar som det förväntas av arbetspendlare och övriga resenärer. Bakgrunden är, enligt Vänsterpartiet, den ineffektiva och ohållbara utveckling som skett under de senaste två decennierna.

– Sedan tågtrafiken grundlades i Sverige har man alltid lånefinansierat den och skrivit av investeringarna under en längre tid. Men sedan ett antal år så ställs kostnaderna mot den vanliga budgeten och det utesluter satsningar, säger Kaj Johansson (V) i Flen.

Enorma bortfall för tillväxt

Han menar att man under en längre tid har tyckt att järnvägen hör till gårdagens teknik och har prioriterat vägar för lastbilstrafik i stället.

– Det har gett enorma bortfall för tillväxt och näringsliv. När man pratar om arbetsmarknadsregioner har man inte utgått från medborgarnas perspektiv, att folk måste kunna bo ute på landsbygden men få förutsättningar för att på ett tryggt sätt kunna ta sig till arbetet i storstaden. Viktigt är också att klimatmålen lättare kommer att kunna uppnås, säger han.

Ökad tillgänglighet

För att effektivisera tågtrafiken måste man öka tillgängligheten till den, menar Vänsterpartiet. Bland annat föreslår de att tåg återigen ska stanna i Sparreholm. Vänsterpartiet vill även öka turtätheten med mindre och snabbare tåg på exempelvis sträckan Flen-Stockholm med halvtimmestrafik under högtrafik och att senaste avgången ligger runt midnatt.

– Även människor på landsbygden ska exempelvis kunna få utnyttja storstadens nöjes- och kulturliv.

11 mil dubbelspår

Genom ett subventionerat så kallat regionalkort kan alla få råd att använda tågtrafiken. Enligt Vänsterpartiet skulle man kunna resa inom Södermanlands län till en månadskostnad av 800 kronor, att resa både i Södermanland och Stockholms län skulle kosta 1 200 kronor.

Totalt beräknas investeringarna för infrastrukturen uppgå till totalt nio miljarder kronor och omfatta omkring 11 mil dubbelspår samt övrig nödvändig upprustning på andra sträckor. En fordonsinvestering beräknas till ytterligare sju miljarder.

Marianne Jansson 016-17 75 76 [email protected]

 

Kopiera länk