Pressmeddelande från Vänsterpartiet Landstinget Sörmland

Nyköping 15 februari 2012

Vänsterpartiet föreslog redan 2010 begränsningar i antalet sjukresenärerer i personbilar. Vår förre gruppledare i Landstinget Sörmland, Peter Linnstrand, motionerade till fullmäktige hösten 2010 om en begränsningsregel för antalet resenärer i personbil vid sjuktransporter.

Motionen avslogs av landstingsfullmäktige med främsta motiveringen att få klagat och att tre resenärer i baksätet förekommit relativt sällan.

Peter Linnstrand skrev motionen utifrån sina egna erfarenheter av funktionshinder och vetskapen om att kategorin resenärer som är

hänvisade till den här typen av transporten ”inte är de mest högljudda i samhället”, som han uttryckte det.

Vi är inte på något sätt överraskade att frågan återigen aktualiseras, när nu landstinget upphandlat nya transportörer. Vi är inte heller överraskade av att den transportör som lagt det lägsta budet försöker maximera sin vinst i verksamheten med att använda sig av så små och billiga fordon som möjligt.

Däremot är vi förstås överraskade av att landstingets upphandlande tjänstemän kommit till så annorlunda resultat i bedömningen av

fordonens lämplighet jämfört med DHR, handikappades intresseorganisation, som anser fordonen vara alltför trånga och inte

”människovärdiga”. Kanske har man i detta fall inte konsulterat dem som har direkt erfarenhet – brukarna?

Plats för fyra vuxna passagerare med två hopfällbara rullstolar och en hopfällbar rullator plus handbagage ställer krav, liksom tillräckligt

sittutrymme och rimligt enkel in- och utstigning för människor med något funktionshinder.

Vi är tacksamma för P4 Sörmlands nyheter som gjort en utmärkt journalistisk insats i att belysa frågan och Vänsterpartiet lovar att noga

följa frågan i landstingspolitiken även i fortsättningen.