Tandvård

Tandvården i Sörmland en klassfråga

Debattartikel till länets tidningar

I början av 2010 beslutade landstingsfullmäktige, med undantag för Vänsterpartiet, att bolagisera tandvården, ett ideologiskt och ekonomiskt svek av den socialdemokratiskt ledda majoriteten bestående av S, FP och MP. Ett resultat av bolagiseringen ser vi idag, nämligen kravet på att betala dyra behandlingar på en gång utan möjlighet att dela upp betalningen. Detta har gjort att många har tvingats att avstå grundläggande tandvård och att få tänderna lagade. Klasskillnaderna har gjort sitt tydliga intåg i folktandvården i Sörmland! Inkomsten, inte behovet, avgör idag hur din munhälsa ser ut!

”Styrelsearbetet i bolag är tydligare inriktat på bolagets effektivitet än i den politiska nämnden där politiska/ideologiska aspekter inverkar även på den löpande verksamheten.”, står det i den utredning som skulle motivera bolagiseringen.
Syftet med bolagisering är alltså att ge vinst till ägaren, men en genomgång av alla landstingsägda bolag i tidningen ”Dagens Samhälle” visar att det ingenstans i hela landet görs sådana vinster. Det stärker vår uppfattning att vård inte bör drivas i bolagsform och bekräftar samtidigt att ett syfte med bolagisering är att minska möjligheten till demokratiskt inflytande och insyn.

Vänsterns uppfattning är att tandvården inte skall särskiljas från den övriga sjukvården utan finansieras som den övriga sjukvården genom patientavgifter och högkostnadsskydd. Dagens system är orättvist och ovärdigt ett modernt välfärdssamhälle.

Tony Rosendahl
Ombudsman för Vänsterpartiet Sörmland

Lasse Nilsson
Politisk sekreterare för Vänsterpartiet i landstinget