Politiken måste komma först!

Debattinlägg från Lotta Fornarve, suppleant i partistyrelsen.

Hej kamrater i Sörmland!

Det har nog inte undgått någon att vår partiledare Lars Ohly avsagt sig sin kandidatur till partiledarskapet i Vänsterpartiet och att vi istället, i dagsläget, har fyra mycket dugliga personer som kandiderar till uppdraget. Nu är det viktigt att vi inte faller i fällan och låter all verksamhet och energi handla om partiledarfrågan under hösten.  Jag är egentligen inte särskilt orolig, eftersom jag vet att vänsterpartister är smartare än så och vi förstår att sätta politiken först. Vi ska istället använda oss av kandidaterna och se till att föra ut vår politik, när de besöker olika platser i landet på sin gemensamma turné. Dem kommer till Katrineholm 2:e oktober på ett öppet möte.

Vi har många stora och viktiga frågor framför oss. Den allra viktigaste politiska frågan är hur vi ska hantera den ekonomiska krisen i EU, men också i andra delar av världen och hur den påverkar oss i Sverige. Läget är allvarligt då vänstern i Europa är försvagad och har svårt att hitta en gemensam väg ut, samtidigt som de nyliberala krafterna stärkts. Orsakerna till krisen är flera och ser olika ut i olika länder, men en sak är säker och det är att det är vanligt folk som får betala det högsta priset. Högern vill gärna avpolitisera krisen och försöker få oss att tro att det är t ex löntagarna i Grekland som levt över sina tillgångar. Detta är inte sant, visserligen finns det greker som levt över sina tillgångar, men då handlar det om en liten kapitalstark grupp. De växande budgetunderskotten är istället en följd av en kris vars huvudorsak är en oansvarig bank- och finansspekulation och privat skuldsättning. Euron som påtvingar länder med olika ekonomiska förutsättningar samma penningpolitik har förstärkt krisen och gör det svårare att komma ur den. EU:s svar på krisen har varit ensidig nyliberal politik, tillfälliga lån med hög ränta, krav på utförsäljningar av statlig egendom, privatiseringar och en centralisering av makten. Vänstern måste formulera en tydlig alternativ politik som innebär ökad demokratisering och minskad makt till EU. Om vi inte lyckas med det kan högern eller högerextrema krafter stärkas ytterligare.

Här i Sverige svarar Anders Borg med försiktighetsprincipen, när vi istället borde investera oss ur krisen. Vänsterpartiet föreslår i sinbudget, en stor satsning på utbyggnad av infrastruktur, kollektivtrafik och bostadsbyggande. Vi vill också göra stora välfärdssatsningar och garantera sängplatser inom vården, göra en kraftig satsning på utbildning, minska grupperna på förskolan och mycket annat.  Det går att göra mycket politik runt dessa frågor, både regionalt och lokalt. Vi har också inlett en ny del i välfärdskampanjen med inriktning på äldrevården som går under namnen ”Vem tar hand om mormor”. Där ställer vi krav på bättre kvalité i vården, men vi kräver också fler anställda inom vården och bättre arbetsvillkor. Häng på den kampanjen lokalt och gör aktiviteter utifrån era förutsättningar. Lyft de feministiska frågorna i samband med kampanjen. Vi behöver gå till feministiskt offensiv i partiet.

Vi har en kongress framför oss och nu har ni en dryg månad på er att skriva motioner.  Det viktigaste dokumentet, som vi ska anta på kongressen handlar om partiets framtid. Alla politiska frågor finns inte med i dokumentet och det är inte heller meningen, utan där ligger partiprogrammet och andra program fast. Koncentrera er istället på de frågor som rör vårt sätt att jobba och förhålla oss. Läs dokumentet och diskutera det, framförallt med era kamrater i distriktet och partiföreningen och tyck till. Alla medlemmar och lokalföreningar har motionsrätt. Jag är övertygad om att det kommer att bli en bra kongress och att partiledarfrågan inte kommer att vara den viktigaste frågan, utan att vi tillsammans kommer att se till att det blir vänsterpolitiken som hamnar i centrum.

Lotta Johnsson Fornarve, Partistyrelseledamot