Vem tar hand om mormor?

Många politiska satsningar på enskilda verksamheter inom kommunerna sker inom kommunekonomiernas redan snäva ramar. Då säger det sig självt att om man satsar på en verksamhet så är det någon annan som får betala. Vänsterpartiet menar att alla kommunernas verksamheter i olika grad är underfinansierade. Därför är det viktigt att en satsning på ett äldreomsorgslyft sker samtidigt som allmänna förstärkningar till kommunerna.

De senaste årens ekonomiska kris har dessutom inneburit nedskärningar.

Vänsterpartiet föreslog i riksdagen att kommunerna skulle få tio miljarder kronor mer än vad regeringen föreslog för 2010 vilket då skulle räckt till 20 000 fler jobb. Det hade gjort det möjligt att återanställa dem som miste sina jobb i kommunerna under 2009.

Regeringen har inte anslagit en enda krona i ökade generella statsbidrag eller konjunkturstöd för 2011 och 2012.

Vänsterpartiet har föreslagit att 20 respektive 15 miljarder mer avsätts till kommunerna för att säkra god kvalitet inom vård och omsorg. Med mer pengar till kommunerna kan personaltätheten inom äldreomsorgen ökas. Självklart innebär det att färre saker prioriteras bort, det ger större marginaler att lösa oväntade händelser. Om utbildningsnivån inom äldreomsorgen höjdes skulle omsorgstagarna mötas av mer proffsiga och säkra anställda.

Vänsterpartiet föreslår ett långsiktigt äldreomsorgslyft med satsningar om fyra miljarder kronor fördelat på tio år.

n Vidare vill vi återinföra utbildningsvikariaten vilket skulle innebära att den stora kostnaden för utbildning, nämligen att anställa vikarier, skulle lösas för kommunerna. Det finns även stora besparingar på att bedriva verksamheterna i offentlig regi.

Vinstutdelning i privata företag kan användas till offentlig verksamhet istället, så att kommunerna har direkt kontroll över hur verksamheterna sköts.

Då slipper man bygga upp nya byråkratier för att kunna kontrollera att pengar används rätt, alternativet är att inte kontrollera de privata företagen och därmed inte kunna veta om de ger den utlovade kvaliteten på verksamheterna.

n Vänsterpartiet inser att kommunerna som arbetsgivarpart ger för dåligt betalt för det arbete som görs.

Som del av de styrande i kommunerna och därmed arbetsgivare måste vi inse att vi kommer att behöva betala mer när Kommunals och Vårdförbundets medlemmar blir en mer förhandlingsstark part.

Idag har högerregeringen kastat bort 100 miljarder på skattesänkningar mest till de rika. Det är pengar som hade kunnat gå till rimligare löner, mindre stress och mer personal till våra åldringar.

Faktum är att finansminister Anders Borg hade allvarliga fel när han till SKL:s kongress våren 2011 talade om för kommun- och landstingspolitikerna att vi var för dåliga på att hålla lönerna nere. Om äldreomsorgen ska få en professionell och säker personal så får vi betala de löner det kostar!

Patrik Renfors (V)

Vice-ordförande Distriktsstyrelsen Sörmland