Pressmeddelanden

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland samt uttalande från distriktskonferensen 29/5-11

Pressmeddelande

På sin årskonferens i mars beslutade Vänsterpartiet Sörmland att foga till sin verksamhetsplan en konferens för hela distriktet för att diskutera frågor inför partikongressen i januari 2012.

Konferensen skulle ta upp frågor om  partiets ledarskap, ett eventuellt införande av ett delat ledarskap och partiets ledning.

Denna konferens har nu idag avhållits på Hotell Malmköping med ett trettiotal ombud som utsetts av distriktets föreningar och med en inbjudan till distriktets samtliga medlemmar att också komma och delta i diskussionerna.

Dessa uppehölls sig främst kring frågorna om möjliga namn för partiledarskapet och om detta i framtiden eventuellt ska delas mellan två personer – en kvinna och en man. Det var intressant att konstatera att det inte råder någon som helst brist på förslag på kvalificerade kandidater till partiledaruppdraget till den nomineringskonferens som partidistriktet kommer att hålla någon gång under augusti/september 2011.

Konferensens majoritet antog också ett uttalande till stöd för ett delat ledarskap och ett byte på partiledarposten på partikongressen (bifogas detta pressmeddelande).

Konferensen beslutade också att uppmana distriktsstyrelsen att ta fram förslag till kongressmotioner till nomineringskonferensen i augusti/september om ett delat ledarskap för partiet och rotation på partiets ledande poster.

Det var också konferensens uppfattning att övriga åsikter och förslag som framkommit under diskussionerna skulle vidarebefordras till partistyrelsen och partiets valberedning som vägledning inför kongressen.

Kontakter i dessa frågor:

Kaisa Komulainen-Nilsson, distriktsordförande, tel 070-253 30 25,
mejl: [email protected]

Läs vidare:

Uttalande av Vänsterpartiet Sörmlands distriktskonferens:

Tid för ett nytt och delat ledarskap!
Vänsterpartiet befinner sig i läge där en djup och förutsättningslös självrannsakan är nödvändig efter ett antal förlustval i rad. Naturligtvis är den analys av politikens innehåll och framtida strategier som den utsedda framtidskommissionen har i uppgift att arbeta med viktig och nödvändig.

Vi menar dock att detta inte är tillräckligt. Redan nu bör arbetet med att öppet diskutera ledarskapsfrågan inledas inför nästa partikongress och drivas parallellt om partiet menar allvar med att välkomna flera kandidater till de ledande posterna. Partiföreningar och distriktsorganisationer kan och bör säga sin mening till vägledning för kandidaternas ställningstaganden.

Vi vill principiellt uttala vårt stöd för ett delat ledarskap. Vi vill också redan nu tala om att vi vill se ett byte på partiledarposten. Det finns flera goda kandidater, såväl kvinnliga som manliga.

Det är dags för nya krafter att ta över och arbeta vidare för ett jämlikt, solidariskt och ekologiskt hållbart samhälle.

Vänsterpartiets distriktskonferens – 2011-05-29
Hotell Malmköping, Malmköping