Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland:Integrationspris

Vänsterpartiet Sörmland har beslutat att ge sitt årliga integrationspris i år till Mötesplatsen i Vingåker med följande motivering.

Vingåkers kommun är en av de kommuner som tar emot asylsökande flyktingar. I dag bor det cirka 300 flyktingar i Vingåker. En gång i veckan har de möjlighet att besöka Mötesplatsen i kommunen. Mötesplatsen besöks flitigt. Varje vecka kommer 20-30 personer dit. Några kommer regelbundet, många då och då. Mötesplatsen drivs av Svenska Kyrkan och Röda Korset tillsammans. Mötesplatsen har en egen lokal mitt i Vingåker. Där kan flyktingar träffa frivilliga, svenska kvinnor och män och en person som arbetar där på heltid från Svenska Kyrkan. Där kan de få hjälp med tolkning, översättning av handlingar från myndigheter och kontakter med olika myndigheter, vårdcentraler mm. Mötesplatsen ger också en möjlighet för flyktingar för att komma i kontakt medmänniskor i i sin närmiljö, tala svenska, byta erfarenheter mellan olika kulturer, fika tillsammans och spela spel. På sommaren gör man gemensam utflykt till landet och inför julafton har man ett knytkalas. Mötesplatsen är en plats där flyktingar från olika delar av världen kanske för första gången träffar icke myndighetspersoner på en neutral plats. Mötesplatsen är en plats där integrationsarbetet har fått en bra start och där det fortsättar även när alla tillstånd är klara.

Integrationspriset kommer att delas ut på Vänsterpartiet Sörmlands årskonferens på lördag 19/3 klockan 13:00 på Åsa folkhögskola i Sköldinge. I samband med utdelningen hålls även en presskonferens. Välkomna! För frågor kring motiveringen kontakta: Kaisa-Komulainen Nilsson DS ledamot: 070-253 30 25 MVH Tony Rosendahl Distriktsombudsman Vänsterpartiet Sörmland 070-259 26 38