Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Vänsterpartiet Sörmland om regionindelning och arvodesaffären.

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland angående regionindelning.
Vänsterpartiet i Sörmland har ännu inte tagit ställning i frågan om Sörmlands framtida regionala tillhörighet även om den demokratiska processen och diskussionerna internt i partiet är igång. Till skillnad mot övriga partier som redan har tagit ställning och vill ansluta Sörmland till Stockholmsregionen så menar Vänsterpartiet i Sörmland att vilken region vi än tillhör i framtiden så kommer det att finnas både för och nackdelar som måste stötas och blötas. Förutsättningar för kommunerna i Sörmland ser olika ut och diskussionerna i respektive kommun kommer naturligtvis att utgå från det lokala perspektivet. Att tillhöra en framtida Stockholmsregion är enligt Vänsterpartiet ingen självklarhet utan vi anser att även övriga regionindelningar såsom Örebro- Västmanland eller en förstorad Östergötlands region bör utredas och diskuteras. Frågan om regionindelningen måste förankras hos sörmlänningarna. Regionbyggandet måste komma underifrån ur ett medborgar och demokratiperspektiv och inte enbart beslutas ovanifrån.

Det är Vänsterpartiets uppfattning att frågan om en framtida regiontillhörighet skall diskuteras öppet och offentligt med sörmlänningarnas deltagande. Där skulle landstinget alternativt regionförbundet kunna ta initiativ till en medborgardialog med offentliga möten. Frågan är strategiskt viktigt för Sörmlands framtid. Vänsterpartiet i Sörmland kommer inte att låsa sig vid överenskommelser eller skriva under ansökningar  till det ena eller andra alternativet innan de olika förslagen är grundligt utredda och sörmlänningarna sagt sitt.

Vänsterpartiet Sörmland

Kontakt:
Tony Rosendahl
Distriktsombudsman Vänsterpartiet Sörmland
Lotta Fornarve
Distriktsordförande Vänsterpartiet Sörmland

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland om arvodesaffären

Allt för länge har arvodesaffären dominerat medierapporteringen från landstinget. Detta trots att ingenting nytt framkommit i sak sedan slutet av förra mandatperioden.

Vi i Vänsterpartiet har haft mycket kritiska synpunkter på hur frågan har hanterats tidigare. Dessa har vi fört fram i debatter och via inlägg i direktvalda organ. Vi kommer alltså även i fortsättningen att motsätta oss retroaktiva beslut och hävda att man inte bara ska handla formellt efter lagens bokstav, utan även efter dess anda.

Länets tidningar har onekligen gjort ett bra jobb med att avslöja de unkna kulturer som sedan länge dominerat hanteringen av arvoden i landstinget och Vänsterpartiet har varit en pådrivande kraft för förändring och öppenhet. Utan den rapporteringen hade vi kanske fortfarande levt med samma system som förr. Men nu får det räcka.
Vi i Vänsterpartiet vill ha en hård och saklig debatt om sjukvård, kultur och personalpolitik. Vi tar därför bestämt avstånd från den typen av populistiska inlägg i pressen och hotfulla protester som nu riskerar att leda till ett ökat politikerförakt och undergräva den demokratiska debatten. Att sänka debatten och rapporteringen till en sådan nivå gynnar bara partier som hämtar sin näring ur missnöje och förakt.

För Vänsterpartiet i Sörmlands vidkommande sätter vi punkt för arvodesdebatten nu och avvaktar resultatet av den granskning som det oberoende revisorskollegiet i landstinget nu genomför.

Lotta Johnsson Fornarve
Ordförande i Vänsterpartiet Sörmland