Vänstern kritisk mot nytt arvodesreglemente

Lotta Back: foto Per-Arne Rynning

Lotta Back som är Vänsterpartiets representant i landstingets arvodesberedning är kritisk till det nya förslaget från majoriteten om ett nytt arvodesreglemente och omställningsbidrag. -Man skulle kunna se det som en skräddarsydd lösning för Jörgen Danielsson, säger Lotta Back.

– Det känns väldigt främmande med retroaktiva beslut. Det har tagits väldigt mycket tokiga beslut under den här tiden och varför man ska godkänna det i efterhand förstår jag inte riktigt. Jag tror att man ska lägga fram alla fakta för att öka vår trovärdighet. Alltså inte att godkänna sådant som varit väldigt fel, säger Lotta Back.

Förslaget innebär att arvodesberedningen är överkörd av majoriteten. Förslaget har gjorts upp mellan gruppledarna för majoriteten och innebär också att arvodesberedningen inte kommer att behövas i framtiden då landstingsstyrelsen tar över frågorna.

Se hela inslaget i P4 sörmland här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4077436