Rödgrön presskonferens i Eskilstuna om regeringsplattformen

Ett modernt välfärdsland där jobben sätts först – det är vårt framtidsland

I ett modernt välfärdsland sätts jobben först. Sedan följer ansvarstagande för skolan, ekonomin, vården, omsorgen och miljön. Med en rödgrön regering kommer välfärd alltid att gå före skattesänkningar.

Idag presenterar Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet sin regeringsplattform för 2011-2014 på en presskonferens på Mälardalens högskola i Eskilstuna.

Sverige ska vara ett jämlikt land. För att nå dit måste fler möjligheter skapas. Barnens framtid ska aldrig avgöras av vad föräldrarna tjänar eller var man bor. Utbildning och trygghet ska vara för alla genom hela livet. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter att påverka sina liv och samhällsutvecklingen. Ingen ska hindras av diskriminering. Alla ska kunna förverkliga sina drömmar och utveckla sina förmågor.

– Ungdomsarbetslösheten måste tryckas tillbaka och det nuvarande aktivitetsförbudet kommer tas bort från första dagen med en rödgrön regering. Alla under 25 år ska få en fullgod gymnasieutbildning och vi höjer studiemedlen med 400 kr som bidrag och 200 kr som lån plus att vi höjer barntillägget för studenter med barn, säger Laila Bjurling (S).

Ett jämlikt Sverige är ett framgångsrikt Sverige. Där tas all begåvning, alla talanger och all arbetsvilja tillvara. Engagemang och nyfikenhet förvandlas till nya idéer och växande företag och därmed jobb och framtidstro. Så kan Sverige konkurrera med kunskap och förnyelse i en värld av ständigt tuffare internationell konkurrens. Ett jämlikt Sverige förutsätter ett jämställt Sverige. För att minska klyftorna mellan kvinnor och män behöver en rad strukturella reformer genomföras. De ekonomiska skillnaderna mellan kvinnor och män ska minska. Att hålla samman Sverige är det viktigaste uppdraget för en kommande rödgrön regering.

– Med rätt till heltid, ökad personaltäthet i förskolan och rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid kommer levnadsvillkoren och vardagslivet för oss kvinnor kraftigt förbättras, säger Ulla Andersson (V).

En rödgrön regering kommer ta ansvar för ekonomin, jobben, skolan, vården och omsorgen. En rödgrön regering kommer ta ansvar för trygghet i livets olika skeden, för miljön och för kommande generationer.

– Vi gör kraftiga klimatsatsningar genom bland annat biogasutbyggnad och ett nytt klimatavdrag för småhus. De hushåll som gör investeringar som får ner energiförbrukningen med 30 procent slipper betala fastighetsavgiften under tre års tid. Med de ökade satsningarna på infrastruktur kan äntligen Ostlänken bli verklighet med höghastighetståg mellan Nyköping och Stockholm, säger Gunvor G Ericson (MP).

Sverige ska tillbaka till överskott i de offentliga finanserna. Reformer genomförs bara om det statsfinansiella läget så tillåter. Vi rödgröna kommer aldrig sänka skatterna på lånade pengar. Direkt efter valet kommer en jämlikhetskommission tillsättas, för att analysera skillnader i livsvillkor och föreslå förändringar för att öka den sociala rörligheten. Med en rödgrön regering kommer välfärd alltid att gå före skattesänkningar.

– Vi kommer sänka maxtaxan i förskolan till 900 kr för första barnet och inför en maxtaxa i hemtjänsten. En timme ska kosta högst 100 kronor och vi vill att personer över 75 år ska få ett antal timmar utan biståndsbedömning, säger Laila Bjurling (S).