”Vårdvalslagen försämrar den svenska sjukvården”

På ledarsidan under rubriken ”Lägre skatt och vårdval 2010” (SN 21/12) ställde ­Johan Örjes ett par konkreta frågor till Vänsterpartiet. Vårdvalet har visat sig vara positivt i landstingen där det införts skriver Örjes. Är det positivt att kostnaderna i Stockholm har ökat med en halv miljard kronor sedan vårdvalets start? Det tycker inte Vänsterpartiet.

Vårdvalssystemet innebär att vårdcentralerna i väldigt många landsting får mer betalt ju fler ­patienter de tar emot. Det är alltså mest lönsamt att ta emot patienter med problem som halsont och snuva. De multisjuka äldre är sällan lönsamma. En del vårdcentraler har löst problemet med de ”olönsamma” patienterna med att dessa bokas in tre gånger för att vårdcentralen ska få betalt för tre tillfällen när det egentligen skulle räcka med ett längre besök.
Johan Örjes skriver i sin artikel att Vänsterpartiet är mycket kritiskt till vårdvalslagen. Det stämmer. Lagen splittrar och försämrar den svenska hälso- och sjukvården. De minst sjuka får mest vård och de fattiga minst. Att Vänsterpartiet är motståndare till privata bolag som driver vårdcentraler är också sant. Jag ­förklarar vårt motstånd av utrymmesskäl med ett enda exempel från Filippa Reinfeldts landsting: Landstinget i Stockholm sålde en av sina vård­centraler till Hantverksdoktorn AB för 700 000 kronor 2008, ett år senare hade bolaget gjort en vinst på 4 miljoner kronor. Att slumpa bort det vi äger tillsammans är en stöld. Skattemedel som var tänkt att gå till välfärd går till privata vinster. Därför är vi mot privata bolag inom den gemensamma sektorn.

Den andra frågan, som ledarskribenten kräver svar på från Vänsterpartiet är hur mycket mer skatt vissa grupper får betala om Vänsterpartiet sitter i regeringen. Johan Örjes utgår i ­detta sammanhang från att en person med en lön runt 20 000 kronor sammanlagt har fått sin inkomstskatt sänkt med 25 procent sedan regeringsskiftet. Jobbskatteavdraget beröms också som en av regeringens starkaste kort inför valrörelsen.

Är jobbskattavdraget då en av ­regeringens starkaste kort? Enligt en undersökning som tidningen Riksdag & Departement nyligen låtit göra verkar det inte vara så. Majoriteten av ­svenska ­folket är emot ekonomiska skillnader mellan dem som arbetar och de som är arbetslösa, ­sjuka eller pensionärer. Vänsterpartiet avvisar jobbskatteavdraget. Vi använder en del av pengarna i stället för att höja grundavdraget. Det ­betyder att ingen som har en löneinkomst lägre än 20 000 kronor behöver betala mer i skatter och avgifter än de gör idag. Dessutom betyder det att arbetslösa, sjuka och pensionärer får en skattesänkning. De som har medelhöga ­löner får visserligen behålla mindre per ­månad så länge de har jobb, men får mer pengar att leva på om de drabbas av sjukdom eller arbetslöshet.
Den viktigaste åtgärden i dagens allvarliga ekonomiska situation för att säkerställa en hög kvalitet inom välfärden, är att ge kraftiga resurstillskott till kommuner och landsting. ­Vänsterpartiet vill därför satsa 10 miljarder ­kronor mer än regeringen i statsbidrag och konjunkturstöd. Det är ett viktigt steg på vägen mot vårt mål att Sverige ska ha världens bästa välfärd.

Elina Linna (V)

riksdagsledamot, Nyköping