Sjukvård

Ja till bättre hälsa-Nej till högre tandvårdskostnader

Landstinget beslutade att höja priset för tandvård. Vänsterns ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Maud Ekman: Gruppledare för V i landstinget Sörmland

Vänsterpartiets gruppledare Maud Ekman undrade varför Folktandvården måste höja priset med 3,3 procent. Folktandvården, som numera är ett bolag inom landstinget, går ekonomiskt bra och kan ge ägaren flera miljoner kronor.
En så stor prishöjning är svår att förstå, menade Maud Ekman. Det kan ju inte bero på lönehöjningar för de är inte 3,3 procent höga enligt Maud Ekman.
Landstinget har  beslutat om ett avkastningskrav på Folktandvården vilket också var majoritetens motivering till höjningen.

Vänsterpartiet i Sörmland har även lagt två motioner där man föreslår att man inför hälsoundersökningar med hälsosamtal för alla 50- och 60-åringar i landstinget. Vänsterpartiet vill också satsa på en ny familjecentral i Flen.

Om man kan agera förebyggande innan människor hunnit utveckla hälsoproblem kan man kan öka sörmlänningarnas livskvalitet och minska påfrestningarna på landstingets budget enligt Vänsterpartiet.

Förutsättningarna att införa hälsoundersökningar är dessutom goda i Sörmland eftersom elva av landstingets vårdcentraler redan är diplomerade hälsocentraler skriver man i motionen.

Att inrätta en familjecentral i Flen där man på samma ställe kan erbjuda olika tjänster av betydelse för barns och föräldrars hälsa kan ge stora vinster genom att man motverkar fysisk och psykisk ohälsa tidigt i livet. Genom tidigt föräldrastöd kan också de sociala skillnaderna i ohälsa utjämnas, skriver Vänsterpartiet i motionen.