Antirasistisk manifestation!

Nyköping för mångfald och öppenhet!
Samling i teaterparken kl.16.30.
Fackeltåget avgår kl.17.00 till stadshuset.

Talare är Elina Linna riksdagen (v), Sören Carlsson ordf. Metall 39, FN-föreningen, utöver detta blir det korta appeller från flera andra partier, föreningar m.m.

Vänsterpartiet är ett antirasistiskt parti och vi har alltid aktivt deltagit i kampen mot rasism och högerextremism.
Alla demokratiska partier har ett ansvar för att bekämpa rasism, främlingsfientlighet och homofobi.
Som vänsterparti har vi ett särskilt ansvar att bekämpa de växande klassklyftor som ger en grogrund för ökad rasism.

Nu har fascismen försökt bita sig fast i Sörmlandstrakten.
Det högerextrema Nordiska förlaget planerar dessvärre att hålla vad man kallar en nordisk festival i Nyköping nästa helg. På festivalen som är tänkt bli årligen återkommande är en tidigare ledare för Ku-Klux Klan inbjuden som talare, liksom en parlamentsledamot från det tyska nynazistiska partiet NPD.
Som Vänsterpartister fördömer vi denna festival.
Därför har vi också tagit initiativ till en motoffensiv i en antirasistisk manifestation, med talare från en bred politisk majoritet.
Medborgare slut er samman och låt värdegrunden vila på principen om alla människors lika värde. Inga rasister på våra gator!

Grunden för samhällets politik borde vara demokrati, jämlikhet, solidaritet och frihet från förtryck.
Den antirastiska manifestationen är öppen för alla.
Initiativtagare Oxelösunds- och Nyköpingsvänstern..

Klicka här för att höra Conny Jacobsson (v) Nyköping i radion.

Klicka här för att höra Boel Carlsson Ordf. (s) Nyköping om manifestationen.

Klicka här för artikel i SN.