Det behövs mer för att klara välfärden! Debatt.

Redan innan krisen var läget tufft i välfärden. Nu under coronapandemin är läget än mer ansträngt. Regeringens budget möter tyvärr inte de behov som finns i välfärden och om det inte ändras kommer resultatet att bli ytterligare nedskärningar.

Vi i Vänsterpartiet vill ha en välfärd som folk kan lita på, både nu, när vi är mitt uppe i en pandemi och i framtiden. Därför vill vi se till att det gemensamma får de pengar som behövs. Redan i år vill vi öka tillskotten med 25 miljarder kronor.
Den personal som nu sliter inom sjukvården och äldreomsorgen behöver veta att de har ett jobb att gå till när krisen är över. Och att det är ett jobb där ingen riskerar att bli utbränd för att läget är pressat till det yttersta av nedskärningar”.

I vår budget ser vi till att resurserna finns för en riktigt bra välfärd. Resurserna ska finnas för att förbättra villkoren för den vårdpersonal som nu sliter på sjukhusen och i äldreomsorgen. Det ska finnas pengar för att anställa tillräckligt många lärare och låta den dagliga verksamheten finnas kvar. Den gemensamma välfärden ska inte bara vara tillräckligt bra, den ska rymma det bästa vi har. Den ska vara något alla känner sig trygga med och som håller högsta möjliga kvalitet.
En gemensam välfärd med tillräckliga resurser är viktig för att samhället ska hålla ihop. Det gör oss bättre rustade för att hantera pandemin och andra kriser. Samhället blir inte bättre och starkare när den som har råd kan köpa sig före i vårdkön, eller betala för att få bättre äldreomsorg än alla andra. Samhället blir starkare när vi samarbetar och alla bidrar.

Lotta Johnsson Fornarve, Riksdagsledamot(V) Sörmland,
Patrik Renfors, Distriktsordförande(V) Sörmland