Sprututbyte – En fråga om missbruksvård

Maria Chergui, gruppledare för Vänsterpartiet i Eskilstuna, Lotta Backgruppledare för Vänsterpartiet Sörmlands landstingsgrupp och Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vårdpolitiska talesperson skriver i Eskilstuna Kuriren idag om vikten av ett sprututbytesprogram i Sörmland.

I dag kan synen på injicerande missbrukare förändras i Sörmland. Vid en länsträff ska frågan lyftas på dagordningen. En effektiv missbruks- och beroendevård måste utgå från en helhetssyn på människan. Frågan om sprutor eller inte sprutor har kommit att bli materialistisk med fokus på själva sprutorna och dess innehåll i stället för vem som använder dem och varför. Det är på tiden att frågan tas upp ordentligt i Sörmland. Vänsterpartiet är för sprututbyte, likt WHO, Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen.

I Sörmland har landstinget ställt sig på ja-sidan då det gäller sprututbytesprogram. Det är kommunpolitiker som satt käppar i hjulet. Vi hoppas att dagens träff kan öppna ögonen för politikerkollegor från andra partier. Att de ska inse att de hindrar landstingets arbete med smittskydd och hälsoarbetet gällande dessa missbrukare. Vi hoppas att övriga inte ska förvränga diskussionen bort från missbruksvård mot narkotikapolitik.

Sprututbytesprogram är en smittskyddsåtgärd och en hälsoverksamhet. Det finns särskilda föreskrifter för sprututbytesverksamheten utfärdade av Socialstyrelsen. Sprututbytet ska endast vara en marginell del av en större verksamhet som riktar sig till brukare. Sprututbyte är ett verktyg för att minska smittspridning (hiv, hepatit) men är även en hälsopolitisk åtgärd.

Vi vill se ett utvecklat samarbete i form av gemensamma mottagningar där sjukvård och socialtjänst samverkar, med ett brett urval av behandlingsmetoder som även innefattar insatser av medicinsk, psykologisk och social art. Via sprututbytesprogrammet kan så brukaren och anhöriga få stöd. Missbrukande kvinnor är en förbisedd grupp och utsätts ofta för våld och ska därför kunna få särskild behandling.

Allt färre injicerar narkotika i Sverige men dödligheten hos gruppen som gör det har fördubblats på femton år. Inget tyder på att sprututbyte ökar missbruket av droger. Det finns inte heller indikationer på att drogdebuten hos unga skulle öka vid fria sprututbyten.

Ignoransen för att missbrukare dör och far illa är hög bland politiker. Stigmatiseringen av gruppen som injicerar droger är i det närmaste total. Det är inte rimligt att politiker ska förvägra smittskydd för dessa personer. Att ta bort kommunernas vetorätt och lägga över ansvaret för att bygga upp sprututbyte på landstingen gör frågan till vad den är: en smittskydds- och hälsofråga. Just därför ska landstinget äga frågan.

Droger kostar samhället enorma pengar på olika sätt och de är brottsliga att sälja, framställa och smuggla. Det bästa sättet att få bort narkotikan är inte att stämpla missbrukaren som kriminell. Missbruk är en sjukdom, den sjuke behöver vård. Vi måste hjälpa dessa personer och inte göra dem till brottslingar.

Maria Chergui, gruppledare Vänsterpartiet Eskilstuna

Lotta Back, gruppledare Vänsterpartiet Landstinget Sörmland