Distriktsstyrelsens förslag till verksamhetsplan 2014

Här kommer DS förslag till verksamhetsplan 2014. Det finns fortfarande möjlighet att motionera på den då motionsstopp är satt till den 20 februari.

Inledning – Valåret 2014

Det är med stor framtidstro som Vänsterpartiet nu går till val i Sörmlands kommuner, landstinget och riksdagen. För första gången sedan länge kan Vänsterpartiet Sörmland nu ställa upp med listor i samtliga av länets kommuner. Distriktets arbete kommer under 2014 att präglas av valrörelsen, inte bara kommun, landstings och riksdagsvalet utan även av EU-valet. Tillsammans med de kandidater som toppar riksdags och landstingslistor kommer valarbetsgruppen att planera och genomföra en valturné i sörmland. Vi kommer även att göra särskilda satsningar på kulturinslag i valrörelsen.

Förslaget till valplattformen kommer att beslutas av ombuden på årskonferensen. Den tillträdande distriktsstyrelsen kommer att arbeta med att implementera den i det politiska arbetet i valrörelsen. Valplattformen kommer att vara grunden och ryggraden i det politiska arbetet. Distriktsstyrelsens ledamöter skall också aktivt delta i arbetet att driva valrörelsen.

Valarbetsgruppen kommer att bestå av distriksstyrelsen, ombudsmannen, valombudsmannen, politiska sekreterare och övriga valanställda i distriktet. Genom detta upplägg hoppas vi att valrörelsen 2014, blir mer samordnad och bättre planerad än tidigare. Valrörelsen skall ske i nära samarbete med lokalföreningarna där distriktet och valarbetsgruppen skall vara ett stöd för lokalföreningarna. En del frågor kan och bör drivas av enskilda partiföreningar, mellan partiföreningar eller gemensamt i distriktet. Förstanamnen på landstings- och riksdagslistorna ska vara djupt involverade i både EU-valet i Maj och de övriga valen i September.

Distriktet kommer att verka för ett centralt hushållsutskick riktat till samtliga hushåll i länet, med plats för regional och lokal information samt med ibladade valsedlar. Fotografering kommer anordnas för de valbara namnen, med en chans att komma in i riksdagen- och landstinget.

Distriktsexpeditionen
Distriktsexpeditionen kommer inte att ha några fasta bemanningstider då distriktet endast har en anställd ombudsman som kommer att arbeta runtom i distriktet under valrörelsen. Under valåret är ombudsmannen anställd på 100% (from 1/1-2014).  Distriktsstyrelsen kommer alltid att vara nåbar via telefon eller epost.

Distriktsstyrelsen och Landstingsgruppen
Distriktsstyrelsen leder distriktets arbete mellan årskonferenserna och utser inom sig ett arbetsutskott bestående av 3-4 personer. Distriktsstyrelsen utser även ansvariga för olika intresseområden: kvinnopolitiskt- facklig- internationell- miljö- medlems- och studieansvarig. DS träffas regelbundet under verksamhetsperioden och genomför minst 8 möten under verksamhtsperioden.
Distriktsstyrelsen har ett gemensamt ansvar för både det politiska som organisatoriska utvecklingsarbetet i distriktet. Distriktsstyrelsen kommer dessutom vara ett samordnande nav för de nödvändiga ordförande- och gruppledarmötena.

Gruppledaren i landstinget kan vara adjungerad på distriktsstyrelsemöten och lämnar utöver det en skriftlig eller muntlig rapport från aktuella händelser och möten i landstinget. Det finns förmodligen flera olika sätt att engagera och entusiasmera övriga partikamrater både i distriktsstyrelsen och lokalföreningarna i landstingsfrågor. Under valrörelsen ska vi samordna partikampanjer mellan distriktet och landstinget. Där kan ombudsman, politisk sekreterare i landstingsgruppen och den övriga valarbetsgruppen vara naturliga länkar. Det finns aktuell information på landstingsgruppens hemsida och den politiska sekreteraren är lätt att nå via telefon eller mejl.

Lokalföreningarna
Distriktsstyrelsen ska kontinuerligt hålla kontakt med lokalföreningarna och se till att de får all relevant information från distriktet och partiet centralt. Distriktsstyrelsen ska kontinuerligt ordna ordförandeträffar för informationsutbyte mellan föreningarna och distriktet. Vi kommer fortsätta att bredda ordförandeträffarna någon gång per år till en kombinerad ordförande och gruppledarträff för att utveckla politiken. Distriktsstyrelsen och ombudsmannen ska tillsammans besöka så många lokalföreningar som möjligt under verksamhetsåret. Distriktsstyrelsen kommer även i fortsättningen ordna seminarier på olika platser i länet för att på så sätt sprida arrangemangen och involvera fler lokalföreningar i arbetet.

Media
Distriktets tidning En Rak Vänster ska komma ut med fyra nummer under verksamhetsperioden. Tidningen är ett informationsblad där plats för debatt ges för partiets medlemmar. En redaktionskommitte ska tillsättas av diverse medlemmar i distriktet. Vi ska arbeta med att få in mer information från lokalföreningarna om lokala aktiviteter. Hemsidan och FB-sidan, som är distriktets ansikte utåt, skall kontinuerligt uppdateras med information om vad som händer och sker i distriktet samt med debattinlägg från olika politiska företrädare för Vänsterpartiet i Sörmland. Hemsidan länkar även till rikshemsidan, lokalföreningarnas och landstingets hemsidor samt olika vänsterbloggar och sidor. Vi ska också uppmuntra distriktsstyrelsen att uppdatera och länka till Sörmlandsvänsterns Facebooksida. Vi ska också arbeta fram en mediastrategi. Vi måste dessutom ordna fram synergieffekter i olika utspel och samordna dem bättre.

Studier
Studierna under verksamhetsåret kommer ihop med ABF och partiet centralt att koncentreras runt frågorna organisation och politikutveckling. Syftet i studiecirklar och kurser är att samla, skola och utveckla förtroendevalda inom Vänsterpartiet på olika nivåer inför rollen som politiker, oavsett om denne är ny eller gammal i sitt engagemang. I små föreningar sitter ett fåtal medlemmar på en mängd parlamentariska uppdrag och dessutom i föreningsstyrelsen. Det gör att det blir enormt svårt att hinna med att ta fram egna kurser. Därför finns vi i Distriktsstyrelsen till hands. Det kommer därför genomföras en valskola som riktar sig till kandidater, valarbetare, anställda och medlemmar. Vi kommer dessutom att genomföra en videoredigeringskurs för att göra enklare filmklipp och lägga ut på Youtube, Facebook och övriga sociala medier. Vi kommer även satsa på en retorikkurs för kvinnor. Under våren ska vi likaså genomföra en ny styrelseutvecklingskurs, en kurs som uppmanar partiföreningarnas styrelser att utbildas sig organisatoriskt som del av partiskolan.

Medlemsvård/medlemsvärvning
Den stora medlemstillströmningen har fortsatt och vi kommer jobba hårt för att ännu fler kommer till oss. Vi är nu fulltaliga, utan vita fläckar på Sörmlandskartan. En av de viktigaste uppgifterna under perioden kommer att bli att ta hand om dessa nya medlemmar på ett bra sätt så att de känner sig välkomna i partiet och blir aktiva i arbetet. Vi behöver bli fler som delar på ansvaret och uppdragen.
Idag är det fortfarande allt för få som gör allt för mycket. Vi måste därför också fortsätta arbeta för att få ytterligare medlemmar. Vi ska underlätta ett generationsskifte i partiet genom att underlätta för att få in fler kvinnor, arbetare, ungdomar och personer med invandrarbakgrund i partiet och på olika förtroendeuppdrag. Det största ansvaret för detta arbete ligger självklart på lokalföreningarna men även distriktet har ett ansvar. Sörmlandsvänstern har växt i snabb takt över hela länet, men vi ska inte vara nöjda. Vi behöver sätta fokus på en strukturerad medlemsvärvarkampanj. Därför kommer vi bilda en medlemsvärvargrupp, så att vi ska växa ännu mer.

Solidaritetsarbete
Vi lever i en värld med orättvisor, krig och ockupation. För att vi politiskt ska kunna ta initiativ till de förbättringsåtgärder som asylsökande kvinnor, män, barn och papperslösa flyktingar är i behov av måste vi arbeta för att skapa närmare kontakter både med dessa grupper och med dem som arbetar med dem vid flyktingmottagningar, vårdcentraler och SFI-undervisningar. Många av asylsökande kvinnor kommer från samhällen där de har varit förtryckta. Av den anledningen är behovet av stöd skärskilt omfattande just för dessa kvinnor. Vi kommer även att delta i partiets insamlingskampanj för Grekland.

Kontakter med ung vänster
Vi ska utveckla och förbättra vårt samarbete med Ung Vänster. Vi kommer att samverka med Ung Vänster vid våra arrangemang och erbjuda en representant att vara adjungerad på DS-möten. Vi kommer även fortsättningsvis att bjuda in ungdomsförbundet till våra seminarier och kurser. Vi kommer att anställa en valombudsman, som blir en direkt länk mellan våra organisationer.

Kvinnopolitiskt arbete
Vi ska utveckla vårt kvinnopolitiska arbete genom att utveckla arbetet med den kvinnopolitiska fond som distriktet upprättat. Vi ska sedan se till att fonden blir känd genom att sprida information om fonden på olika sätt. Vi kommer att delta i firandet av internationella kvinnodagen den 8e mars. Vi kommer även att delta på de centrala sammankomster som partiet ordnar runt kvinnopolitiska frågor. Vi kommer givetvis att vara en del av den feministiska vågen!

Fackligt-Politiskt arbete
Vi kommer att sträva efter att utveckla vårt fackliga arbete, genom att fortsätta det arbete som påbörjats med att kartlägga och skapa ett nätverk i distriktet mellan kamrater som är fackligt aktiva. Syftet med nätverket är att främja informations- och erfarenhetsutbyte. Vi ska även delta på de fackliga sammankomster som partiet arrangerar centralt.

Miljöarbete
Vi kommer att bilda en bredare miljögrupp för att lyfta vår hållbara rödgröna politik ytterligare. Gruppen kommer att bestå av ds-ledamöter och övriga medlemmar från distriktet. En av de viktigaste uppgifterna  blir att hitta strategier för att bekämpa klimathotet genom att jobba för en kraftig minskning av växthusgaser i Sörmland genom investeringar i bland annat bostäder, energi och kommunikationer.

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet Sörmland

Patrik Renfors                  Ordförande