Val av kongressombud

Det har under helgen framförts kritik på facebook mot både valsystemet och valberedningen inom Vänsterpartiet Sörmland vid valen av ombud till partiets kongress. Valförfarandet har dock skett helt enligt stadgarna och på det sättet som partiet förordar där medlemmarna genom en postomröstning väljer de kandidater som man vill se som ordinarie ombud på partiets kongress. Allt i god demokratisk ordning. Alla nominerade som har tackat ja är valbara och alla medlemmar har rösträtt. Valberedningen har i enlighet med gängse praktis och enligt stadgarna som styr deras arbete tagit fram ett förslag som naturligtvis inte är hugget i sten. Det är medlemsomröstningen som fastställer det slutliga resultatet. Valberedningen har arbetat självständigt utan styrning från vare sig distriktsstyrelsen eller någon annan. Vi vill också påpeka att alla medlemmar har rätt att kandidera till de olika förtroendeuppdragen som skall tillsättas.

Patrik Renfors
Distriktsordförande