Från Vänsterpartiet Sörmlands valstrategikonferens

24 vänsterrepresentanter från kommunerna i Sörmland samlades i helgen på Kursgården i Syninge, Roslagen, för att lägga grunden inför valet 2014. Under tvådagarskonferensen diskuterades bland annat vilka frågor som bör prioriteras i valrörelsen och hur vi kan samordna arbetet i distriktet.

Konferensen inleddes dag ett med att partistyrelseledamoten Lotta Johnson-Fornarve från Oxelösund berättade om partiets valstrategi på nationell nivå samt gick igenom partiets kalendarium med de viktigaste datumen fram till valet i september 2014. Även partiets förslag till kongressuttalande inför valet 2014 och EU-valet gicks igenom och diskuterades flitigt. Därefter följde ett grupparbete med frågor om hur vi kan utveckla och synliggöra vårt arbete via sociala medier, hur kan vi använda oss av målgruppsanalysen samt vågar vi vara annorlunda och ”roliga” i politiken?

Därefter rapporterade Maud Ekman, gruppledare för Vänsterpartiets landstingsgrupp, om deras arbete i landstinget, vilka frågor man har drivit samt det kommande budgetförslaget.

Dag två inleddes med nätverksträffar för gruppledare och föreningsordföranden. Därefter fortsatte diskussioner om landstingsfrågor och vilka frågor som är viktiga för Vänsterpartiet att prioritera på regionalnivå.

Ombudsmannen Tony Rosendahl redovisade statistik om det politiska styret i Sveriges landsting och kommuner, om valkretsindelningar och det politiska läget i Sörmland. Maria Forsberg, sammankallande för valberedningen berättade sedan om hur deras arbete fortskred.

Helgen avslutades med en diskussion om hur man kan knyta ihop de tankar och idér som diskuterades och omsätta de i praktiken i det politiska arbetet och i valrörelsen i landstinget och kommunerna.