Pressmedelande från Vänsterpartiet Sörmland

Vänsterpartiet Sörmland delar inte regeringens förslag, eller landstingstyrelsens förslag, om att införa majoritetsstyre på prov i kommuner och landsting.

Landstingsstyrelsen 120904

Yttrande från Vänsterpartiet

§ 20. Yttrande över remissen Vital kommunal demokrati

Vänsterpartiet vill framföra avvikande synpunkter när det gäller några ställningstaganden i landstingsstyrelsens förslag till yttrande.

Majoritetsstyre

Förslaget till yttrandet är positivt till utredningensförslag att lagstifta om försöksverksamhet med majoritetsstyre i kommuner och landsting. Vänsterpartiet är av den uppfattningen att detta tvärtom skulle motverka den kommunala demokratin.

I yttrandet framhåller majoriteten likheten med den nationella organisationen som en fördel. Vi i Vänsterpartiet vill framhålla att det finns en avgörande skillnad som påverkar vårt ställningstagande. På statlig nivå ansvarar oberoende ämbetsverk och myndigheter för verksamheten enligt regelverk som riksdagen fastställt. Ministerstyre är inte tillåtet. I kommuner och landsting är det styrelsen som har det övergripande ansvaret för kontroll och styrning även om nämnder ansvarar för verkställigheten. Därigenom blir det demokratiska inflytandet mindre om majoritetsstyre skulle införas i kommuner och landsting.

Det är en viktig del av den kommunala demokratin att oppositionen i ett tidigt skede får ta del av utredningar och förslag till beslut. På så sätt kan idéer och synpunkter komma att påverka besluten i positiv riktning. När det gäller stora och viktiga beslut som ska gälla över lång tidär det särskilt viktigt att både majoritet och opposition varit delaktiga i processen med framtagandet av beslutsunderlag och deltar i beslutsfattandet.

Partistöd

På denna punkt är Vänsterpartiet överens med majoritetens förslag till yttrande.

Deltagande på distans

Videokonferenser och deltagande på distans fungerar bra för seminarier och diskussion. Vänsterpartiet anser däremot inte att formen är bra i beslutsfattandet där man kan behöva överläggningar eller ta ställning till nya förslag. Här finns ersättare som kan träda in om någon har svårighet att delta.

Maud Ekman, gruppledare Vänsterpartiet/Ersättare i Landstingsstyrelsen

Länk till utredningen: https://www.regeringen.se/sb/d/15680/a/192411