Ökade klyftor med regeringens politik

Knappt ett år till valet går den rödgröna alliansen till hård attack mot den borgerliga regeringen.
I en 16-sidig rapport berättar Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vilka konsekvenser regeringens politik fått för Sörmland.
– Fördubbling av arbetslösheten, ökade klyftor, sämre välfärd, är budskapet.
I Komvux kafeteria i Eskilstuna presenterades rapporten i går av Laila Bjurling (S), Elina Linna (V) och Magnus Johansson (MP). Lokalen var förstås väl vald, eftersom vuxenutbildningen drabbats hårt av nedskärningar under senaste åren.

Fördubblad arbetslöshet  På punkt efter punkt redogjorde de tre politikerna om de försämringar som de anser skett sedan den borgerliga regeringen tillträdde.

– Se bara på arbetslösheten, den har i det närmaste fördubblats i Sörmland på ett år och för ungdomar har arbetslösheten ökat med hela 60 procent. Visst har den globala krisen och lågkonjunkturen spelat in, men det går faktiskt att göra något åt det – till exempel med arbetsinriktade yrkesutbildningar och andra stöd.

I stället sänker regeringen skatten med totalt 85 miljarder kronor, sa Laila Bjurling.  Skattelättnader som hon menar har kommit fel grupp till del, att de högavlönade gynnats mest medan de sämst ställda bara fick del av sex procent av skattesänkningarna.

– Inte på 35 år har inkomstklyftorna ökat så mycket. Den orättvisa politiken har även inneburit att allt fler tvingats söka socialbidrag, konstaterar hon.

Elina Linna kritiserade regeringens utbildningspolitik och menade att regeringen tidigare borde ha skjutit till mer pengar till kommunerna så att grupperna i förskolan ska bli mindre och att fler platser på vuxenutbildning skapas.

– I Sörmland har var tredje Komvux-plats försvunnit, det är ingen ansvarsfull politik, sa hon.  Miljöpartiets Magnus Johansson hävdar att regeringens politik kring infrastruktur är ett misslyckande.

– Man både satsar för lite och fel. Fler investeringar borde ha gjorts, inte minst för att skapa jobb. Regeringen för en osund politik och gör inget för att arbetslösheten ska minska. De tar inte sitt ansvar, säger han.

Läs rapporten här.