Välbesökt sommarmöte!

Årets traditionella sommartal av Lars Ohly i Gnesta blev ett välbesökt och lyckat möte med uppemot 200 besökare och strålande solsken. Ohlys tal handlade om både utrikes och inrikespolitik med särskild betoning på jämställdhet och feminism.

Årets tal hölls till skillnad mot tidigare  år på strömmentorget i centrala Gnesta istället för Vackerby hage, något Lars Ohly var nervös inför men snabbt kunde konstatera var väldigt lyckad.

Mia Sand, ordförande för vänsterns studentförbund var först ut och pratade bla. om regeringens studiepolitik och studenternas ökande behov under den borgerliga regeringen att dryga ut studiemedlet med arbete. Något som har ökat antalet osäkra anställningar i samhället.

Mellan talarna uppträdde Stefan Sundström, något som uppskattades av publiken.

Lars Ohly började med att prata utrikespolitik och pekade på den nuvarande apartheid situationen i Israel/Palestina konflikten. Han kritiserade även kraftigt militärkuppen i Honduras och regimen i Iran.

Om Afghanistan sa han -Sverige befinner sig i ett krig i Afghanistan som inte kan vinnas. och krävde sedan att de svenska trupperna skall kallas hem.

På det inrikespolitiska planet kritiserade han de kommuner som inte tar sitt ansvar för de ensamkommande flyktingbarnen genom att skriva ett avtal om mottagande med migrationsverket.

Jämställdhet och feminism var ett grundläggande tema och Lars talade om inkomsklyftorna mellan män och kvinnor som har ökat under den borgerliga regeringens styre samt om den ökande fattigdomen. Försämringarna i försäkringssystemen har lett till att det idag i Sverige finns 130 000 fler fattiga kvinnor jämfört med 2006.

Lars pratade om behovet av att ändra invanda könsmönster och avslutade med att tala om behovet av att byta regering nästa år och ersätta den med ett rättvist och solidariskt alternativ.