artikel

Vänta inte med byggandet av Ostlänken

Byggandet av Ostlänken kan inte vänta. Snabbjärnvägen är inte bara viktig för utvecklingen i Sörmland och Östergötland, utan även för hela ­landet. Ostlänken är också en länk i ett framtida nät av höghastighetsjärnvägar som kommer att binda samman Stockholm med Göteborg och ­kontinenten. Nu föreslår Banverket att byggandet av ­Ostlänken ska skjutas upp till 2015. ­Anledningen är att den borgerliga regeringen stramat åt Banverkets ekonomiska ramar så att det inte längre finns utrymme för projektet inom de närmaste åren.

Det finns ett starkt stöd för byggandet av
Ostlänken från både allmänhet, ­politiker och näringsliv i Sörmland.
Man ser byggandet­ av länken som nödvändig för att regionen ska kunna
utvecklas och ge människor ökade möjligheter till arbete och studier,
men också som en ­vi­ktig­ miljö­åtgärd.


Vänsterpartiet kom överens
med socialdemokraterna och miljöpartiet om en ­omfattande
infrastrukturplan där 107 ­miljarder skulle investeras i nya järnvägar
mellan 2004-2012. I denna plan ­ingick självklart Ostlänken som en
viktig del. Nu håller den borgerliga regeringen på att ­rasera denna
framåtsyftande satsning.
Ostlänken är nödvändig för en bättre ­miljö
och för att stoppa klimat­förändringarna. FN:s klimatorgan IPCC rapport
fastslår att utsläppen måste minska med 50-85 ­procent till år 2050 om
uppvärmningen ska ­bromsas. Gör vi inte det kommer vi att få se allt
större naturkatastrofer i framtiden. I Sverige är transportsektorns
­andel av kol­dioxidutsläppen ca 45 procent. Väg­transporterna står för
en tredjedel av Sveriges­ koldioxidutsläpp. Riks­dagen har fastslagit
att utsläppen av kol­dioxid från transporter i Sverige 2010 bör ha
­stabiliserats på 1990 års nivå. Men ­istället har utsläppen ökat med 9
procent. Om ­inget görs visar prognoser att det kommer ske en ökning
med 2 procent per år. En ökad satsning på tåg och spår är helt
nödvändig. En satsning, som leder till ett effektivare, miljövänligare
och mer jämställt samhälle.

Nu säger regeringen att det saknas
resurser till järnvägsbyggandet. Vi tror att det är en fråga om
prioriteringar. Det är ganska uppenbart att regeringen har prioriterat
att sänka skatter och avgifter för de rika framför att satsa på
framtiden och miljön.
Regeringen vill nu göra Ostlänken till ett OPS
projekt. OPS står för, Offentlig ­Privat Samverkan och innebär att
privata ­aktörer kan bygga och driva vägar och järnvägar.
Vänsterpartiet tar klart avstånd från alla planer på OPS- lösningar. Vi
anser att det är de folkligt valda som ska besluta om ­vilka
investeringar som är viktiga och nödvändiga för hela landet. Om vi
använder oss av OPS-lösningar kommer det ofrånkomligen ske en glidning
i inflytande och kontroll över infra­struktursatsningarna.
OPS-lösningar innebär också­ att järnvägen riskerar att bli både dyrare
och mindre ­effektiv. Vi ser ett tydligt exempel i Arlandabanan.

Vänsterpartiet ser att det finns ekonomiska lösningar om den politiska viljan finns.
Vi
säger istället: – Förändra budgetlagen och inför investeringsbudget på
nationell nivå så att staten kan låna pengar hos riksgäldskontoret.
Dessa lån kan sedan skrivas av under en längre period i stället för att
som idag betala hela kalaset på en gång.
Med en sådan politik kan
det nödvändiga byggandet av Ostlänken och andra viktiga
infrastruktursatsningar bli en verklighet och på det sättet göra livet
lättare för ett stort antal människor samt öka möjligheterna till en
hållbar ekonomisk utveckling.

Lotta Johnsson Fornarve
ordförande ­vänsterpartiet Sörmland

Elina Linna
riksdagsledamot (v)
från Sörmland

Annagreta ­Segerberg
ledamot distrikts­styrelsen vänsterpartiet Sörmland 

Kopiera länk