Populistisk lögn om akutsjukvården

Enligt en Sifo-undersökning som vänsterpartiet genomförde i valrörelsen, anser 53 procent att det är fel med vinstdrivande privata företag i vården. Endast 32 procent tyckte att det var rätt. Fredrik Reinfeldt förstod att privata sjukhus inte är en fråga man vinner val på.

I SVT:s ”Duellen” mot Göran Persson, 10 september, sa Reinfeldt: ”Vi vill inte sälja akutsjukhus som du påstod i en tidigare debatt. Vi har inte det förslaget och jag är glad att du gav mig möjligheten att ge det beskedet här ikväll.”
Reinfeldt gör ofta ett stort nummer av att högeralliansen genomför sina vallöften. Men i torsdagens Svenska Dagbladet framgår det att en privatisering av akutsjukhuset i Södertälje kan vara nära förestående.
Om denna blir verklighet finns det inte längre några undanflykter som statsministern kan gömma sig bakom.
Statsministerns lögn om sjukvården blir i så fall ett konstaterat faktum och vi måste ställa frågan: Vad har Fredrik Reinfeldt mer ljugit om för att tillskansa sig makten?

Bakgrunden till att denna privatisering är möjlig är att högeralliansen avskaffat den så kallade stopplagen i sjukvården. Stopplagen innehöll flera bestämmelser för att skydda sjukhusvården från vinstintresse.
Stopplagen innebar bland annat att ett landsting bara kunde överlämna driften av ett sjukhus till någon annan om verksamheten drevs utan vinstsyfte.
De för samhället strategiskt viktiga verksamheterna inom de stora universitetssjukhusen hade också ett särskilt skydd i stopplagen och fick inte ens lämnas över till ideella vårdgivare.

I Svenska Dagbladets artikel framgår att en privatisering av hjärtsjukvården på Karolinska universitetssjukhuset kan vara på gång. Rektor Harriet Wallberg-Henriksson och prorektor Hans Forssberg vid Karolinska Institutet varnade i våras för hur en sådan utveckling mot ”vårdgallerior” skulle kunna drabba den medicinska forskningen och utbildningen mycket hårt. Högeralliansen släpper in multinationella vårdbolag i sjukvården som inte driver sjukvård av omsorg av patienterna, utan av omsorg om aktieägarnas plånböcker. Och det är våra skattepengar som ska fylla aktieägarnas redan välfyllda
plånböcker.

Vänsterpartiet kräver att sjukvården ska drivas i offentlig regi och utan vinst. Och Fredrik Reinfeldt framstår allt mer som en populistisk lögnare.

LARS OHLY
ordförande (v)