Avhopparna uteslutna

Partistyrelsen uteslöt i helgen de två avhoppade landstingspolitikerna Ann Berglund och Marco Venegas ur vänsterpartiet. Beslutet var enhälligt, och ett nödvändigt svar på valets tragiska efterspel.

I stadgarna för vänsterns landstingsgrupp i Sörmland ges gruppen förtroende att fatta beslut i samtliga frågor utom tre. En av dessa är frågan om samarbete med andra partier, där distriktsstyrelsen avgör.

Stadgarna är antagna av partiets medlemmar, och utgör därför i princip ett demokratiskt kontrakt mellan den enskilde medlemmen och partiet. När man går med i ett parti förbinder man sig alltså att följa stadgarna. Man förbinder sig också att driva önskemål om ändringar internt; något som varken Marco eller Ann gjorde.

Vare sig man vill kalla stadgebrott för civilkurage eller för rättshaveri, är det ett brott mot demokratin, och tolereras varken mer eller mindre i vänstern än i något annat parti.