Pressmeddelande från Vänsterpartiet Sörmland. Kongress 5 – 8 maj

Maria Forsberg

Patrik Renfors Oxelösund första maj 2016tommyfogelberg15-200x300Therese NahlbomIngela WalstamJawad Zanganeh

Den 5-8 maj håller Vänsterpartiet sin 41:A kongress på Conventum i Örebro. Från Vänsterpartiet Sörmland deltar 6 ombud. På kongressen avhandlas förslag till nytt partiprogram, ett nytt klimatpolitiskt program och förslag till stadgeändringar samt val av partiordförande och partistyrelse. Ombuden har att ta ställning till 657 motioner som har inkommit till årets kongress.

Vänsterpartiet Sörmland skickar följande ombud.

Maria Forsberg, Eskilstuna. Delegationsledare                                                   070-302 96 13
”Ett av årets teman på kongressen är Eko-Eko-programmet. Vi ska fatta beslut om ett klimatpolitiskt program. Det är av särskilt intresse för mig då jag kommer från en stad där Vänsterpartiet länge drivit miljöfrågor. Jag har motionerat om att programmet ska lyfta fram hur mycket som går att göra på lokal nivå för klimatet och den har fått bifall, vilket känns kul,” säger Maria Forsberg, Ordförande (V) Eskilstuna

Patrik Renfors, Oxelösund                                                                                           070-537 91 99
”Med anknytning till min roll som ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Oxelösund så kommer jag jobba hårt för att få med strategiska, viktiga och nödvändiga skrivningar om kulturens betydelse i samhällsbygget. Det bör föras in i de strategiska huvudlinjerna i partiprogrammet. Vänsterpartiet bör visa att kulturen i samhället spelar en viktig strategisk roll. Jag anser att kultur är en så viktig del i partiets politik att det bör ha en rubrik i strategidokumentet. Alla ska ha samma rätt och möjlighet att utöva kultur och att ta del av kulturlivet”. Patrik Renfors, Gruppledare (V) Oxelösund

Therese Nahlbom, Flen                                                                                                  076-869 19 63
”Som ordförande för Vänsterpartiet Flen och som fackligt engagerad kommer jag verka för att motioner angående anställningsskydd och arbetsgivaransvaret i detta förstärks. I dagsläget är alltför många utsatta i sitt yrkesliv och känner stor press både av orimlig arbetsbelastning men även av en otrygghet i sin anställning, det måste vi ändra på”. Therese Nahlbom, Ordförande (V) Flen

Tommy Fogelberg, Trosa                                                                                               070-768 06 78
”Jag har motionerat om att ett avsnitt kring folkbildning/folkhögskola införs i partiprogrammet. Motionen har i princip bifallits, vilket jag är nöjd med!” Tommy Fogelberg, Ordförande (V) Trosa

Ingela Wahlstam, Oxelösund                                                                                      070-477 01 44
”Det här blir min första kongress och jag ser fram emot den mycket. Det finns ett förslag om stadgeändring gällande differentierade kongresser och att den fria motionsrätten ska begränsas. Det blir nog en del diskussion om denna fråga och där kommer jag att vara aktiv”. Ingela Wahlstam, Ordförande (V) Oxelösund

Jawad Zanganeh, Eskisltuna                                                                                        070-277 11 09
”Som ersättare i socialnämnden vill jag stödja en motion som yrkar på att partiet ska ta fram ett socialpolitiskt program. Socialtjänsten har stora brister, både ur brukar- och arbetsmiljöperspektiv. Utsatta barn och den kvinnodominerade personalen blir lidande. Här kan kraftigt ökade resurser till välfärden och sextimmars arbetsdag lösa många problem. Jag vill att Vänsterpartiet ska ställa tuffare förhandlingskrav kring sådana reformer, säger Jawad Zanganeh (V)

Utöver ombuden deltar även Maria Chergui, gruppledare för Vänsterpartiet i Eskisltuna, som förste ersättare och distriktets ombudsman Tony Rosendahl.

Ni är välkomna att kontakta våra ombud med frågor under kongressen!

Vänsterpartiet Sörmland
Patrik Renfors Distriktsordförande 070-537 91 99