Pressmeddelande. Historisk satsning på välfärden

Vänsterpartiet har fått igenom sitt avgörande krav på 10 välfärdsmiljarder i budgetförhandlingarna med regeringen. Nu kan kommunerna och landstingen anställa tusentals fler i framförallt vården, förskolan och omsorgen.

För Landstinget Sörmland innebär detta 85 miljoner kronor för 2017. Det innebär ett mycket viktigt tillskott och vi ser fram emot att det kommer finnas medel för att höja personaltätheten på sjukhusen. Dessa satsningar kommer ge ringar på vattnet vilket kommer avlasta hela välfärdssektorn, exempelvis inom primärvården säger Lotta Back, gruppledare Vänsterpartiet.

Satsningen på de 10 välfärdsmiljarderna är permanent och gäller från och med år 2017. Det konkreta förslaget kommer att läggas på riksdagens bord i höst.

Med de 10 miljarderna tar Sverige viktiga steg i rätt riktning, mot större jämlikhet och jämställdhet. Det här visar att när regeringen samarbetar med Vänsterpartiet får vi möjlighet att tillsammans bygga upp och utveckla den välfärd vi alla behöver, säger Lotta Johnsson-Fornarve, Vänsterpartiets Riksdagsledamot från Sörmland.

Lotta Back, Gruppledare Vänsterpartiet Sörmland, tel. 072-206 12 44

Lotta Johnsson-Fornarve, Vänsterpartiets riksdagsledamot från Sörmland, tel.08-786 43 55