Skydda barnen från riktad reklam!

Debattartikel av Lotta Johnsson Fornarve

Bara ett klick bort finns festliga ringsignaler till mobilen som verkar gratis men inte är det, och erbjudanden om att köpa filmer, smycken, kläder, låtar, appar och spel. Reklam till barn är inte längre bara inplastade leksaker i serietidningar och lockerbjudanden om tre påsar colanappar för två vid kassan i mataffären. Numera finns reklamen också i överflöd så fort barnet sätter på surfplattan, datorn eller smartphonen.

På nätet är det fritt fram att adressera reklam till barn under 12 år, trots att det är förbjudet i svensk radio och tv. Det är inte heller särskilt lätt längre att definiera vad som är reklam. Marknadsföring till barn och unga har hittat nya former där gränserna suddas ut och där det är svårt för barn att förstå vem som är avsändare till det som påstås. Företag sponsrar idag till exempel bloggar där unga tjejer får sminkprodukter och kläder som de skriver om eller prövar på sig själva och lägger ut bilder på olika ”outfits”. De unga bloggarna ser inte sig själva som reklampelare och är ofta nästan barn själva, men på nätet blir de en blandning mellan kompisar och idoler som ger tips och stilråd.

Det finns ett stort mått av utnyttjande när företag använder barns kommunikation på nätet för att öka sin försäljning, för barn har betydligt svårare än vuxna att värja sig för kommersiella budskap som uppmuntrar till konsumtion. Många barn riskerar också att få sin självkänsla sänkt av att ständigt överhopas med ett reklamregn av saker en borde äga för att vara ett snyggt, självsäkert, populärt och lyckat barn. En forskarrapport från Lunds Universitet ” Rörlig måltavla – internetreklam riktad till barn” visar att barn inte heller har utvecklat förmågan att styra sina blickar i medieflödet som man gör när man är äldre.

Enligt Barnkonventionen har barn rätt till skydd, yttrande- och informationsfrihet, men hur rättigheterna ska tolkas i relation till reklam är oklart om man ser till dagens lagar och regler. Vänsterpartiet anser att det är problematiskt att reglerna för reklam som riktar sig till barn är så olika för olika typer av media. Frågan har inte varit politiskt på agendan trots att det är en reklamkategori där det investeras väldiga summor varje år. Att internet är globalt försvårar lagstiftningen, men det får inte hindra oss från att agera och använda de politiska styrmedel vi har.

Det är hög tid att Barnkonventionen tas på allvar när det gäller reklam riktad till barn och det ska gälla även på internet. Vänsterpartiet föreslår därför i en ny motion till riksdagen att skyddet för barn stärks till att även täcka reklam riktad till barn på internet, just eftersom mediet har så stark genomslagskraft och barn har svårt att skilja information om olika produkter från reklam. Vi anser också att regelverket kring utformningen av reklamen och möjligheten att göra köp i appar bör förstärkas eftersom det de senare åren blivit ett stort problem att barn gör köp i tron att det är gratis, medan föräldrarna sedan har hållits skyldiga att betala för en pågående tjänst eller prenumeration som barnet ovetande tecknat.

I dag ansvarar Konsumentverket för att reglerna för barnreklam följs. Vänsterpartiet anser att både det legala skyddet och tillsynen av lagar och riktlinjer vid marknadsföring riktad till barn bör stärkas. Internet är ett fantastisk arena för barn att knyta egna kontakter, att inspireras, lära sig och utbyta tankar och ideer. Vänsterpartiet anser att barns rätt att kommunicera på egna villkor måste prioriteras högre än företagens frihet att exponera ringsignaler tills det ringer i barns öron.

Lotta Johnsson Fornarve

Riksdagsledamot Vänsterpartiet