En förbättrad välfärd och fler jobb!

Vänsterpartiet Sörmlands riksdagsledamot Lotta Johnsson Fornarve skriver i sörmlandsmedia om Vänsterpartiets genomslag i

Lotta Johnson Fornarve, Riksdagsledamot för Vänsterpartiet Sörmland

regeringens budget. Insändare publicerad i de sörmländska dagstidningarna.

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen fått igenom en rad reformer som kommer att göra skillnad för många, framförallt kvinnor, barn och äldre. Våra förslag gör att vi får en förbättrad och utbyggd välfärd och fler jobb. Det är särskilt glädjande att vi har fått igenom en rad reformer som riktar sig till barn, som sommarlovsstöd, billigare kulturskola, en upprustning av lekplatser, mer resurser till fritids och en stor satsning på ungas psykiska hälsa.

Vi förbättrar livsvillkoren för många kvinnor genom att införa avgiftsfri mammografi i hela landet och höja grundnivån i föräldraförsäkringen. Alla som är äldre än 85 år får en avgiftsfri öppen hälso- och sjukvård. Det är också roligt att vi fått igenom reformer särskilt riktade till landsbygden och förorten, som en extra satsning på kollektivtrafik på landsbygden och ett upprustningsstöd av lägenheter.

De skattemedel som under alliansregeringen främst gick till välbeställda medelålders män har ändrat riktning. De som får mer är de grupper som tidigare halkat efter.  När regeringen samarbetar med Vänsterpartiet får budgeten en mer rättvis profil som gynnar människor i hela landet. Vi är inte helt nöjda, även om vi kan konstatera att vi kommit en bit på väg. Regeringen behöver höja sina ambitioner i framtiden. Vänsterpartiets fokus har hela tiden varit att förbättra den gemensamma välfärden och minska arbetslösheten. Det arbetet kommer vi att fortsätta med ännu större kraft i de kommande förhandlingarna

Lotta Johnsson Fornarve
Riksdagsledamot för Vänsterpartiet i Sörmland