Kommentar från Vänsterpartiet Eskilstuna till det nya S, M, C styret

Maria Chergui och Joel Hamberg, Eskilstuna

Vänsterpartiet är mycket besvikna på Socialdemokraterna som nu väljer att göra en kraftig högersväng i Eskilstuna. Man köper sig nu fortsatt maktinnehav av Moderaterna och Centerpartiet och vi är mycket bekymrade för att privatiseringar och skattesänkningar nu kommer att prioriteras före stora behov inom välfärden, en stärkt socialpolitik och mer jämställdhet, säger Maria Chergui, kommunalråd i Vänsterpartiet.

– Vänsterpartiet var beredda att fortsatt ta ansvar för att utveckla Eskilstuna kommun i majoritet. Vi var beredda att föra samtal med andra partier, i första hand S, Mp och C.

– Vänsterpartiet har ingått i majoritet i 19 år och gick framåt i kommunvalet med nästan 1000 röster. Vi fick ett tydligt stärkt stöd av väljarna för att stärka socialpolitiken, välfärden och landsbygdspolitiken och vi är viktiga i en majoritet för att detta ska uppnås.

– Vi vet att Vänsterpartiet historiskt varit viktigt och fortsatt är viktigt för Eskilstunas positiva utveckling. Valet visade också tydligt att väljarna vill ha mer vänsterpolitik i Eskilstuna, inte mindre, säger Chergui.

– Vänsterpartiet blir nu ett tydligt oppositionsparti och kommer målmedvetet arbeta vidare för en stärkt välfärd, en bättre social politik, en offensiv klimatpolitik och mer jämställdhet. Vi ser redan nu fram emot kommande kommunval 2018, säger Chergui.