Sverige behöver ett starkt Vänsterparti

Sverige behöver ett starkt Vänsterparti: Debattartikel

Sverige behöver en rödgrön regering med ett starkt Vänsterparti. Vi vet att vi är regeringsdugliga, idag är vi med och styr i kommuner där en tredjedel av Sveriges befolkning bor. Men vi sätter oss aldrig i en regering som fortsätter dagens privatiseringspolitik. En röst på Vänsterpartiet är en röst för en regering fri från borgare och fri från vinster i välfärden.

Idag försvinner skattepengar avsedda för skola, vård och äldreomsorg till privata vinster och hamnar ofta i skatteparadis. Varje år plockar privata välfärdsföretag ut 9 miljarder i vinst. Det hade räckt till att anställa 23 000 undersköterskor i vården i hela landet och ca 690 i Sörmlands län. Resultatet har blivit äldreboenden som drar ner på personal, skolor som plötsligt går i konkurs och förskolebarn som får vatten och hårt bröd. Vänsterpartiet är garanten mot vinster i välfärden.

Vi vill att resurserna ska gå till att anställa fler lärare, undersköterskor och annan personal. Då höjer vi kvalitén i välfärden och lärarna får mer tid för eleverna i klassrummet och undersköterskan mer tid för omtanke och hjälp till de äldre.

Alliansens politik har gynnat dem som har jobb och bestraffat dem som saknar arbete. Det har inneburit att allt fler har en låg ekonomisk standard. För dem som är sjuka, arbetslösa, förtidspensionerade eller finns i någon form av åtgärder har den ekonomiska tryggheten urholkats. Denna utveckling måste vändas. Det gör vi genom att se till att det finns en rimlig miniminivå i olika försäkringar och ersättningssystem så att man klarar livets nödvändigheter. Arbetslöshets- och sjukförsäkringen måste förbättras.

Vänsterpartiet vill möta bostadsbristen med ett ökat bostadsbyggande. Genom att investera i nyproduktion av bostäder skapas samhällsnyttiga jobb. Vårt mål är att det ska byggas 40 000 nya bostäder om året, varav ungefär hälften bör vara hyresrätter. Vi vill se resurssnåla hyresrätter och vi föreslår ett upprustningsstöd för boende i flerbostadshus. Med vårt stöd skulle 60 000 hyreslägenheter kunna totalrenoveras per år.

Det skulle skapa många nya jobb tillsammans med Vänsterpartiets satsningar på bättre välfärd, utbyggd järnväg och kollektivtrafik. Totalt skulle det ge oss 40 000 nya jobb i hela landet och 1 150 i Sörmlands län redan första året.

Vi vill att Sverige ska bli ett bättre land att leva i. Ett land där vi bryr oss om varandra och vår omvärld. Där alla får den vård, utbildning och omsorg den behöver oavsett inkomst. Där vi tar ansvar för miljön, klimatet och framtiden. Ett land där vi omfördelar makt så att män och kvinnor får samma möjligheter. Vi har politiken för att alla ska få lika goda förutsättningar, oavsett var i världen du är född, oavsett om du bor i stad eller på landsbygd.

Lotta Johnsson Fornarve, Oxelösund

Riksdagskandidat Vänsterpartiet Sörmland, plats 1