Verksamhetsåret som varit 2012/13

Inledning

Mycket av arbetet i distriktet har under verksamhetsåret varit inriktad på planerings och organisationsarbete och med fokus på att få igång studier. Distriktet har bland annat ordnat en introduktionsdag för nya medlemmar och en planeringskonferens på Syninge kursgård för distriktet. Nätverket för distriktets gruppledare har också kommit igång under verksamhetsåret.

Den stora nyheten i år är att vi nu är fulltaliga i Vänsterdistriktet.

Det är med stor framtidstro som Vänsterpartiet nu kan gå till val i Sörmlands samtliga kommuner, men även i landstinget och riksdagen.

Trosavänstern är efter deras årsmöte åter en del av Sörmlandsvänstern. I partidistriktet Sörmland finns många partimedlemmar som stöttar, stärker och lyfter varandra till att gemensamt ändra samhället i grunden. Tillsammans kan vi dra politiken kraftigt åt vänster. Medlemsmässigt har distriktet ökat kraftigt och vi fortsätter att öka.

Distriktsstyrelsen

Distriktsstyrelsens uppgift har varit att politiskt och organisatoriskt leda och utveckla distriktets verksamhet, ansvara för distriktets ekonomi och studieverksamhet samt stödja partiföreningarnas arbete och planerat och ordnat olika aktiviteter i samarbete med lokalföreningarna.. Styrelsen har haft 10 möten under verksamhetsåret. Arbetet har fungerat bra och diskussionerna har varit konstruktiva men har hämmats av att DS sällan har varit fulltaligt på grund av dåliga kommunikationer i länet och andra orsaker. DS utsåg ett VU som har avlastat DS under verksamhetsåret. VU har träffats kontinuerligt innan DS under verksamhetsåret.

Styrelsen har bestått av följande personer som haft följande uppdrag.

Patrik Renfors Ordförande                                                              VU
Maud Ekman Vice-ordförande                                                        VU
Staffan Folke kassör, Infrastruktur- och miljöansvarig          VU

Ingela Wahlstam, Fackligt och internationellt ansvarig
Alar Kuutmann, Studier
Håkan Johansson, Studier

Anita Salminen Kvinnopolitiskt ansvarig
Anders Simme Suppleant
Kerstin Soläng Suppleant

Adjungerad: Lotta Johnsson Fornarve, PS

Konferenser, seminarier, politiska möten mm

Jonas Sjöstedt besökte Oxelösund 4 April

Jonas Sjöstedt var huvudtalare vid ABF.s 100-års jubileum. Distriktet deltog med bland annat ett bokbord.

DS planeringskonferens 19-20 Maj
Distriktsstyrelsen träffades under två dagar för att planera verksamhetsåret.

Jonas Sjöstedt Trosa 23 Augusti
Jonas Sjöstedt besökte Trosa som en upptakt till bildandet av en ny Vänsterförening i Kommunen och höll ett välbesökt öppet möte.

Besök av Jens Holm 5 September
Jens Holm, Vänsterpartiets klimatpolitiske talesperson, besökte elanläggningen ”elkullen”, som Johan Ehrenberg är delaktig i, i Katrineholm den 5 September. Besöket gjordes som studiebsök inför den klimatpolitiske motionen som Vänsterpartiet skulle lägga fram i riksdagen.

Introduktionsdag för nya medlemmar 8 September Eskilstuna.
Ett trettiotal förväntansfulla nya medlemmar deltog på distriktets introduktionsdag för nya medlemmar.Inbjuden var också Mats Einarsson, partistyrelseledamot, som delade med sig av både kunskap och erfarenheter.

Studiekonferens 9-10 September med ABF.
Ordförande, ombudsmannen samt Alar Kuutmann deltog.

Jonas Sjöstedt 1 Oktober Eskilstuna
Jonas Sjöstedt besökte Eskilstuna i anslutning till arbetsmarknadskampanjen-Vi är människor inte maskiner

Lars Ohly besökte Oxelösund
V.43 Lars Ohly besökte SSAB och träffade anställda, fackrepresentanter och partimedlemmar.

Planeringskonferens på Syninge 6-7 Oktober
Distriktet anordnade en planeringskonferens på Syninge Kursgård för distriktets politiker, tjänstemän och partiföreningar.

Jonas Sjöstedt besökte Strängnäs 26 November

Distriktsexpeditionen

Ombudsmannen är anställd på 80 % tjänstgöringsgrad. Då ombudsmannen är ensam anställd på kansliet och arbetsuppgifterna innebär ibland resor och möten på annan ort har inte expeditionen varit bemannad varje dag. Däremot har det alltid gått att nå distriktet via mejl eller telefon. Ombudsmannen ansvarade för planering och informationsmöten, konferenser och annat internt partiarbete. Ombudsmannen har under året deltagit i de funktionärsträffar som partiet ordnat centralt. Den utbildning som partiet började förra året för funktionärer har inte fortsatt i år.

Tidning, hemsidan och Facebook

Vår interntidning Masslinjen har lagts ner och ersatts av En Rak Vänster, vår nya digitala tidning som har utkommit med första numret och med en förhoppning om flera nummer per år. Nätet och facebooksidan har lyfts och varit frekvent uppdaterad. Facebooksidan tog i början mycket tid i anspråk på grund av det dåliga debattläget. Det har dock förbättrats tack vare tydligare regler. Hemsidan som är distriktets ansikte utåt, har kontinuerligt uppdaterats med information om vad som händer och sker i distriktet samt med debattinlägg från olika politiska företrädare för Vänsterpartiet i Sörmland. Hemsidan länkar även till rikshemsidan, lokalföreningarnas och landstingets hemsidor samt olika vänsterbloggar och sidor. En mejllista med alla kända mejladresser till medlemmarna i distriktet har upprättats och som används för information direkt till medlemmarna.

Lokalföreningarna

Trosa

Vänsterpartiet har haft partiföreningar i länets samtliga kommuner förutom Trosa. Den vita fläcken på kartan är nu åtgärdad! Ordförande och ombudsmannen träffade under sommaren Trosaradikalerna för att planera återföreningen och partiledaren Jonas Sjöstedts besök i Trosa i Augusti. Den Den 7 Februari hölls ett uppstartsmöte i Trosa inför bildandet av den nya partiföreningen. Ett tjugotal personer deltog och distriktet representerades av Patrik Renfors, Ingela Wahlstam och Tony Rosendahl. Den 20 Mars bildades den nya Vänsterförening i Trosa.

Vingåker

Ombudsmannen har hållit kontinuerlig kontakt med Vingåkersföreningen som behöver organisatorisk stöttning.  Ordförande och ombudsmannen deltog på föreningens årsmöte.

Gnesta

Gnestavänstern har vuxit starkt vilket har orsakat vissa organisatoriska problem. De har nu en egen partilokal. Distriktsordförande och ombudsmannen har varit och stöttat dem organisatoriskt på ett styrelsemöte. Patrik och Staffan uppföljde likaså distriktets stöttning genom att delta på ett av deras medlemsmöten. Distriktet har i flera omgångar stöttat och medlat i den konflikt som har varit i Gnestaföreningen. Medlingen resulterade i en skriven överenskommelse mellan förenings ordförande och gruppledaren. Tyvärr valde gruppledaren att gå sin egen väg och utnyttja Vänsterpartiets fullmäktigeplats för att bli en politisk vilde och bilda ett konkurrerande parti.

Övrigt

Distriktet har ordnat 1 träff för gruppledarna, kommunalråden och de politiska sekreterarna i distriktet. Syftet har varit att stärka kommunikationen och samarbetet mellan samtliga parter.

Distriktet har även stöttat partiföreningarna ekonomiskt med olika bidrag.

Distriktsordförande har även suttit som mötesordförande på Katrineholm, Eskilstuna och Nyköpingsvänsterns årsmöten.

Ung vänster Sörmland

Ung vänster har inte haft någon verksamhet under det gångna verksamhetsåret men nya föreningar har under slutet av verksamhetsåret bildats i Eskilstuna, Katrineholm, Nyköping och Strängnäs.

Arbetsmarknadskampanjen-Vi är människor-inte maskiner

Distriktet har främst agerat som knutpunkt mellan partiet centralt och lokalföreningarna under kampanjen.

Första maj
Första maj gruppen har arbetat med planering av en antirasistisk manifestation i Eskilstuna. Föreningarna i södra delen av länet (Oxelösund, Nyköping) planerar Första maj manifestationer tillsammans med LO och Socialdemokraterna.

Kollektivtrafik

Att öppna TGOJ-banan för persontrafik och förbättrad kollektivtrafik i länet och regionen är en politisk prioriterad fråga för Vänsterpartiet Sörmland. Kent Eriksson, Maud Ekman, Kaj Johansson, Lasse Nilsson och Staffan Folke har ingått i arbetsgruppen för kollektivtrafik. Ett förslag till en väl utvecklad och sammanhållen regional tågtrafik i offentlig regi och drift har tagits fram och presenterats både i tryckt form och som PDF på distriktets hemsida. En kortversion av vårt förslag har producerats under hösten.

I mars arrangerades ett seminarium i samarbete med partiföreningen i Flen om vårt förslag till regional tågtrafik i Mälardalen och angränsande områden, ”Ett tåg i timmen”. Mikael Nyberg föreläste om ”Det stora tågrånet”, Mattias Pfeil informerade om planering av kollektivtrafik i Sörmland och Kent Eriksson presenterade Vänsterpartiets förslag. Distriktsstyrelsen bidrog ekonomiskt till aktiviteten.

Kent Eriksson och Maud Ekman representerar vårt distrikt i Vänsterpartiets samarbete om kollektivtrafik inom Mälardalsregionen. En debattartikel om kollektivtrafik publicerades i länets media under sommaren. Dessutom en artikel i SN om TGOJ i mars 2013.

Distriktsstyrelsens ansvarsområden

Studier

Distriktet hade tagit fram en egen kursplan, eftersom att partiets egen studiesatsning drog ut på tiden. DS valde senare att haka på partiets centrala studiesatsning – Vänsterskolan när den till slut lanserades. Kursen finns i tolv olika pusselbitar kan byggas på med fler bitar vartefter, med siktet att fortsätta fram till valet 2014.

Internationella frågor

I slutet av maj besökte ”Ship to Gaza” Nyköpings hamn med segelfartyget Estelle på väg mot Medelhavet med förnödenheter till befolkningen i Gaza. Partiföreningen i Nyköping bidrog med insamling av pengar och försäljning av material för ”Ship to Gaza” och landstingsgruppen överlämnade medicinska hjälpmedel som en rullstol, rullator och kryckor. Vänsterpartiet Sörmland samlade in pengar till mediciner via information på nätet.

I övrigt har solidaritetsarbete i distriktet bedrivits på lokal nivå av partiföreningarna och av enskilda medlemmar.

Kvinnopolitiskt

Arbetet med olika tilltänka kvinnogrupper har dragit ut på tiden bland annat på grund av tidsbrist, annars har gensvaret varit positivt. Kvinnogrupper är nu på gång inom distriktet och den som tar uppdraget i Distriktsstyrelsen som kvinnopolitiskt ansvarig efter Distriktsårskonferensen kommer säkerligen kunna dra igång en eller flera grupper då intresse finns.

Miljöarbete
Miljöarbetet har legat på sparlåga under året. Ett försök att bilda en arbetsgrupp föll på tidsbrist hos deltagarna. Dock följs miljöarbetet på riksnivå genom deltagande i flera nätverk.

Fackligt-Politiskt
Vi har haft kontinuerlig kontakt med IF-metallfacket. Bland annat träffade Lars Ohly Unionen ordförande Patrik Sjöholm och järnbruksklubbstyrelsens nya Ordförande Emil Carlsson, i samband med kampanjen Vi är människor inte maskiner. Ombudsmannen har också gjort besök hos samma klubbar. Jonas Sjöstedt m.fl. har varit på många möten runt om i Sörmland i samband med samma arbetsmarknadskampanj.

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet Sörmland

Patrik Renfors                Maud Ekman