Bankkunder måste få ta ut sina egna pengar

Debattartikel av Ulla Andersson och Patrik Renfors

Allt fler bankkontor inför rest­riktioner för hur bankerna får ta ut sina egna pengar i kontanter. En del har infört att kunderna måste anmäla några dagar i förväg när de vill ha kontanter andra har upphört helt med kontanthanter­ing. Bank­erna hänvisar i ­stället sina ­kunder till bland annat livsmedels­affärerna för att ta ut kontanter. Det är inte ­rimligt att göra så.

Livsmedelsaffärernas säkerhetsarbete borde inte vara lika utvecklat som bankernas och kunderna borde få bestämma över sina egna pengar.

Självklart är det viktigt att minska kontanthanteringen och den har sjunkit dramatisk under senare år vilket är bra. Det går att minska kontanthanteringen ytterligare.

Till exempel kan bank­erna erbjuda högre sparränta till kunder som har sina pengar på konton där kontantuttag på kontor inte medges.

Ett utökat informationsarb­ete kan göras, avgifterna på kort kan minskas liksom handlarnas kostnader för korthantering. Avgifter för uttag och insättning av kontanter i kontor är några förslag för att minska kontanthanteringen och det finns säkert många fler.

Men att förbjuda kontantuttag i bank är inte rätt väg att gå. Det försvårar för många människor i deras vardag.

Vi menar att det är rimligt att bankerna även fortsättningsvis möjliggör för sina kunder att ta ut sina egna pengar i kontanter.

Därför föreslår vi att Finansinspektionen genom föreskrifter ska förelägga bankerna att upprätthålla kontanthanter­ingen.

Ulla Andersson (V)

vice partiordförande Vänsterpartiet