Välfärd

Välfärd fri från kommersiella intressen-Debatt

Det är viktiga frågor vingåkersmoderaternas ordförande Kim Fröde ställer till Vänsterpartiet i en debattartikel i KK 7 november. Vi kan genast svara nej på hans fråga om vi vill förbjuda privata företag inom välfärden och i stället diskutera om bra välfärd främst ska handla om kvalitet och behov eller möjligheterna att berika sig på verksamheten. I dag finansieras de privata välfärdsföretagens vinster enbart av skattepengar och en stor del hamnar i riskkapitalbolag i olika skatteparadis.

Vänsterpartiet föreslår att skattepengar inte ska kunna gå till vinstsyftande eller vinstutdelande företag i kärnverksamheterna inom vården, äldreomsorgen, skolan och förskolan. Alla skattepengar avsatta till välfärden ska komma välfärdens brukare till godo. Går verksamheterna med överskott, så är det viktigt att reglerna är sådana att resurserna stannar inom välfärden och bidrar till högre kvalitet. Då är inte ägarformerna är avgörande.

Det är skillnad på att driva en välfärdsverksamhet och att till exempel bygga hus där välfärdsverksamheter bedrivs. Därför är vårt svar till Kim Fröde att reglerna för dessa verksamheter också måste skilja sig åt. Vi vill avkommersialisera välfärden och skapa regler för hur skattepengar även ska kunna gå till privata/icke-offentliga välfärdsutförare vars verksamhet styrs av kvalitet och människors behov i stället för vinstutdelning. Då kommer det att finnas utrymme även i fortsättningen för privatpraktiserande sjukgymnaster, läroboksförfattare, tryckerier och läroboksförlag, privata vårdcentraler och skolor – för att nämna några av de exempel Kim Fröde tar upp.

Inget hindrar idag att det startas kommersiella privatfinansierade välfärdsverksamheter som följer samhällets lagar och regler, som t ex hälso-och sjukvårdslagen och skollagen. Men Kim Fröde kan kanske förklara varför det går an att en så stor del av de skattepengar vi satsar i välfärdens kärnverksamheter hamnar hos riskkapitalister i skatteparadis. Det hoppas vi Kim Fröde svarar på lika snabbt som vi.

Lasse Nilsson och Kaisa Komulainen – Nilsson, (V) Vingåker

Publicerad 12 november 2012 i Katrineholmskuriren