Kollektivtrafik

Nya möjligheter för regional tågtrafik

Den regionala tågtrafiken har idag stora brister: eftersatt underhåll, underdimensionerat spårsystem och organisatoriska brister på grund av olika huvudmannaskap. Men det finns hopp! Ett förslag till nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för Sörmlands län har utarbetats av Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet. I programförslaget konstateras att arbetsmarknaden i Stockholm-Mälarregionen är beroende av en välfungerande regional tågtrafik. Osäkerhet om trafikens funktion kan hämma utveckling i regionen.

Vi delar programförslagets grundtankar men vill gå ett steg längre! Sörmlandsvänstern har arbetat fram ett förslag till långsiktigt hållbar tågtrafik i Mälardalen och angränsande områden.

Förslaget innebär upprustning av infrastrukturen, gemensamt offentligt ägande av fordon och en gemensam tågtrafik. Vi vill visa på den realistiska möjligheten till detta och har i vårt förslag lagt tyngdpunken på följande kriterier:

Tillgänglighet. Tågen ska göra fler stopp än idag, och på fler orter som har utvecklingsmöjligheter eller tillräckligt stort befolkningsunderlag. Tillgänglighet innebär också att det ska vara lätt att ta sig ombord med rullstol, ta med sig cykeln eller barnvagnen. Det ska också vara enkelt att byta mellan trafikslag, t.ex. till buss för närtrafik. Biljettpriset ska vara lågt och biljetterna förenliga med andra trafikbolags biljettsystem. Avgångar ska finnas både tidigt och sent på dygnet för att kunna arbeta på oregelbundna tider och utnyttja de större orternas nöjes- och kulturutbud.

Snabbhet. Fordonen ska klara 200-250 km/timmen och kunna accelerera snabbt.  Det möjliggör fler tågstopp och kortare restider. Detta kräver investeringar i infrastruktur, spår, växlar och signalsystem. I vårt förslag ingår kostnadsberäkningar för nödvändiga infrastruktursatsningar, inköp av tåg och förslag på tågfordon för denna nya tågtrafik. Vi har också tagit fram exempel på tidtabeller.

Tillförlitlighet. Tågen går i rätt tid, ställs inte in och man vet att tågen kommer att fortsätta att stanna på respektive ort under många år framöver. Resenärerna slipper ett stort irritationsmoment och vågar satsa på ett långsiktigt boende även på mindre orter i Sörmland.

Minskad bilpendling. Det är idag problem med att ta sig mellan länets norra och södra delar och vårt förslag innebär persontrafik på TGOJ-banan. När möjligheten för fler att åka tåg ökar så minskar bilbehovet vilket är viktigt för att nå de nationella klimatmålen.

Ökad godstrafik på tåg är ett mycket angeläget samhällsintresse men är i huvudsak ett statligt ansvar, samtidigt som kommunerna redan satsar stort på logistikcentra för omlastning. Vänsterpartiet Sörmlands förslag omfattar den regionala persontågstrafiken i hela Mälardalsområdet.  Vi binder ihop hela regionen runt Mälaren med Östergötland och Dalarna, sju län med över tre miljoner invånare.

Stora delar av regionen består av mindre orter som har problem med vikande sysselsättning och sjunkande befolkning medan Stockholms län har olika former av tillväxtproblem och bostadsbrist. Vi vill utjämna de sociala och ekonomiska skillnaderna inom regionen. De mindre orterna får bättre förutsättningar att växa och kan få en mer blandad befolkningsstruktur. Detta skapar fler arbetstillfällen då behovet av samhällsservice och olika former av näringslivsverksamhet ökar.

En effektiv och attraktiv regional tågtrafik är det främsta verktyget för att skapa en levande och sammanhållen region. Läs mer om vårt förslag på Vänsterpartiet Sörmlands hemsida.

Maud Ekman Gruppledare (v) i Landstinget Sörmland

Kent Eriksson Ersättare (v) i Landstinget Sörmland