Rapport från Vänsterpartiets kongress i Uppsala

Vänsterpartiets 39:e kongress hölls i Uppsala mellan den 5-8 januari. Sörmlandsvänstern representerades av 6 ledamöter, en ersättare och en ombudsman. Det var på många sätt en lyckad kongress

På bilden från vänster: V-sörmlands Ombudsman Tony Rosendahl, Ordförande Ung vänster Sörmland Linn Rosenborg, legenden CH Hermansson, Politisk sekreterare Eskilstuna Joel Hamberg och ordförande DS-sörmland Patrik Renfors.

med val av ny partiledare, konkreta beslut i flera frågor och framförallt högt i tak och med en mycket god stämning.

Lars Ohly höll sitt avskedstal, kanske ett av de bästa han hållit. Han tog upp bla. klassfrågorna, feminismen, främlingsfientligheten och den raserade välfärden.

Partiledarskapet

Första dagen, den 5 januari, var frågan om delat ledarskap den överlägset hetaste och mest debatterade. Sörmlands distriktet, som förespråkade ett delat ledarskap, företräddes bland annat av Maria Forsberg från Eskilstuna.

– Vi står inför en tid av förändring. Vi måste våga förnya, utmana och vara moderna för att tilltala fler. Ett delat ledarskap står för allt det.

Partiledarfrågan debatterades därefter flitigt och om man hade gått på antalet talare som pläderade för delat partiledarskap och applåderna så hade man trott att det var klart. Överraskande nog visade det sig när det var dags för omröstning att det var partistyrelsens linje att behålla de nuvarande stadgarna, dvs. en partiordförande, som vann med röstsiffrorna 115-107. Som ett resultat av detta så drog Ulla Andersson tillbaka sin kandidatur. Därmed kom partiledarvalet att stå mellan Jonas Sjöstedt och Rossana Dinamarca.

Maria Forsberg från Eskilstuna pläderade som första person för Jonas Sjöstedt. Därefter följde ett antal talare, däribland delegationsledaren Patrik Renfors, som pläderade för kandidaterna, varav de flesta talade för Sjöstedt. 179 röster på Jonas Sjöstedt och 39 röster på Rossana Dinamarca. Sjöstedt fick därmed ett starkt stöd av kongressen vilket han och partiet nu tar med sig när arbetet med att utveckla politiken och växa som parti tar fart.

De övriga partiledarkandidaterna valdes in i partistyrelsen.

Lotta Fornarve från Oxelösund valdes in som ordinarie ledamot i partistyrelsen

Strategidokumentet och motioner från Sörmland

Kongressen behandlade också strategidokumentet som Framtidskommissionen arbetat med. Två motioner från Sörmland, en från Katrineholm och en från Flen ville ersätta det nuvarande dokumentet med ett helt nytt. Motionerna bifölls inte av kongressen.

Vänsterpartiet i Eskilstuna och Sörmlandsvänstern hade motionerat om att ersätta rubriken, Sluta prata, börja jobba mot att istället skriva Ett aktivt och synligt parti. Detta röstades igenom av kongressen.

Linn Rosenborg från Eskilstuna hade skrivit en motion kring internfeminism som bifölls av kongressen.

Motionen om en utbildningsstrategi som skrivits av Patrik Renfors ansågs besvarad av både PS och kongressen.

Vänsterpartiet Eskilstuna och Sörmlandsvänstern hade också antagit en motion av Tommy Hamberg och Joel Hamberg som handlar om att stat och kommun bör dela lika på kostnaden för ekonomiskt bistånd. Motionen väckte mycket diskussion och debatt och stöddes av flera län. I omröstningen föll motionen till förmån för partistyrelsens avslag.

I länken nedan kan du läsa Vänsterpartiets antagna Strategidokument.

EU

En längre diskussion ägnades också åt EU-frågan. Kongressen beslutade att kvarstå vid kravet kring ett EU-utträde men att också förtydliga det arbete som Vänsterpartiet ska göra inom EU då vi är medlemmar. Svenskt utträde kan aktualiseras av den politiska utvecklingen eller om folkligt stöd för utträde växer.

Några av de viktiga beslut som kongressen antog var att:

• förtydliga och lyfta miljöfrågorna
  • ge partistyrelsen i uppdrag att ta fram ett strategidokument för att förvandla visionen om ett sex timmars arbetsdag till konkreta politiska förslag
  • arbeta för att förstatliga grundskolan och gymnasieskolan
  • aktivt arbeta för frågan om förbud mot uthyrning av
    arbetskraft.
  • ta fram ett nytt miljöpolitiskt program och ett ekologiskt-ekonomiskt program.
  • införa en obligatorisk partiskatt.

I länken nedan kan du läsa och se Jonas Sjöstedts linjetal som avslutade kongressen inför entusiastiska kongressledamöter, åhörare och ett stort medieuppbåd. I talet förtydligade Sjöstedt att Vänsterpartiet inte ska förhålla sig till Socialdemokraternas utan fortsätta arbeta fram en egen och tydlig vänsterpolitik. Som de viktigaste frågorna lyfte Sjöstedt arbetet för full sysselsättning, krafttag kring miljö- och klimatpolitiken, partiets praktiska jämställdhetspolitik, det fortsatta motståndet till Eurosamarbetet och bankspekulationer samt arbetsrätten för svenska och utländska arbetare.

Delegationsledaren, tillika distriktets ordförande, Patrik Renfors var nöjd med kongressen och valet av Jonas Sjöstedt som partiledare.  – Han är kunnig, medial och har stor politisk erfarenhet, säger Patrik Renfors om Sjöstedt.

Han menar att trots att det inte blev ett tvådelat partiledarskap som han själv hade förordat så är han nöjd med att se Sjöstedt som den som framöver kommer att leda vänsterpartiet efter Lars Ohly.