Arbetsmarknad och näringsliv

Ungdomar äter inte halva måltider – Debatt – folket.se

Bland regeringspartierna och arbetsgivarna återkommer två förslag mot ungdomsarbetslösheten gång på gång. Det första handlar om att försämra arbetsrätten genom att förändra lagen om anställningsskydd (LAS). Det finns inget stöd i forskningen för att en förändrad arbetsrätt skulle höja den totala sysselsättningen. Det finns däremot visst stöd för att anställningstryggheten påverkar de arbetslösas ålderssammansättning, så att ett försämrat anställningsskydd skulle öka sysselsättningen bland yngre och sänka den för äldre.

Det andra förslaget handlar om att det måste bli billigare att anställa ungdomar.

Sänk lönerna för alla ungdomar så har företagen råd att anställa dem tycker både Centern och Folkpartiet. De har till och med pratat om en halvering.

Högern tror tydligen att en ungdom har en halv hyra, äter halva måltider och ser på halva biofilmer? Vi behöver istället sätta fart på ungdomars konsumtion.

Högre lägstalöner gör att ungdomar kan flytta hemifrån och få fart på samhällets ekorrhjul i handel och företagande. Rättvisa är produktivt!

Även detta kan antas omfördela arbeten från äldre till yngre, men effekterna på den totala sysselsättningen är oklar. Finanspolitiska rådet gick i sin senaste rapport så långt som att mena att ungdomssocialavgiftssänkningen till och med kan höja arbetslösheten.

Sysselsättningen kan således förväntas öka bland yngre men minska bland äldre. Det är inte uppenbart vad som händer med den totala arbetslösheten.

Eftersom ungdomar har relativt korta arbetslöshetstider kan effekten bli att den totala arbetslösheten stiger.

I själva verket är det redan nu 64 procent dyrare att anställa en 30-åring med genomsnittslön. Ungdomar har ju en lägre lön enligt avtal. Sänkta löner är inte rätt recept för att unga ska få jobb och företagen kunnig arbetskraft. Rätt medicin är däremot utbildning och ökad kompetens.

Industrin framöver kommer att behöva mer kompetens, innovation, god arbetsmiljö samt rättvisa löner. Inte slavliknande förhållanden och en återgång till en tid när vi stod med mössan i hand. Högerns två viktigaste förslag minskar alltså inte den totala arbetslösheten, men kan möjligen omfördela arbeten från äldre till yngre.

Detta trots att arbetslöshet bland äldre är förknippat med högre sociala kostnader, längre arbetslöshetstider och sämre möjlighet till utbildning. Dessutom verkar många arbetsgivare mer negativa till äldre arbetssökande jämfört med yngre. Ungdomslöner är lönedumpande och sätter press neråt på avtalen för alla åldrar på arbetsmarknaden och det vet Centern och Folkpartiet mycket väl.

Patrik Renfors (V)

Tf. Distriktsordförande Sörmland

viaUngdomar äter inte halva måltider – Debatt – folket.se.