Inlägg i SN

Svar till Katarina Storm Åsell, näringspolitisk expert, Vårdföretagarna (SNmed_ElinaLinna-_MG_5946_110x110[1]15/1)

Svar till Katarina Storm Åsell, näringspolitisk expert, Vårdföretagarna (SN15/1)

Jag vet inte om Katarina Storm Åsell medvetet försöker förvränga sanningen eller om det handlar om ett missförstånd. Jag har aldrig påstått att det är ett problem att patienter får välja eller/och påverka sin vård. Däremot påstår jag att ersättningssystemet som är en förutsättning för vårdvalet är både ett stort problem och i förlängningen förödande för vår gemensamma välfärd. Storm Åsell efterfrågar politiskt ansvarstagande för att valfriheten ska kunna utnyttjas på bästa sätt. När jag kritiserar vårdvalet är det just fråga om detta, politiskt ansvarstagande.

Det är ingen tvekan om att det finns stora utmaningar att möta när det gäller hur vården ska vara organiserad och vi är beredda att anta den utmaningen. Det finns dock några grundläggande principer som vänsterpartiet inte kan kompromissa med. I vårt arbete utgår vi från att behoven ska styra. Det är en grundprincip som är värd att försvara. Vi tror också att en effektiv vård måste innehålla ett folkhälsoarbete. Vårdvalet motverkar bägge dessa delar.

Det finns inget självändamål med höga skatter men vi är beredda att försvara en solidarisk skattepolitik där bördorna fördelas rättvist och där behoven styr. Vi ska ha den bästa välfärden i världen. För att få det måste vi hushålla och utveckla, inte slösa. Vi tror inte vården blir bättre genom att vinster styr. Vi måste istället satsa långsiktigt både på innehållet i vården men också på personalen. Det är vårt recept för framtidens sjukvård, vi tror att många delar den synen.

Elina Linna (V), ledamot i Riksdagens Socialutskott