Ja till fotboll – Nej till prostitution

Vänsterpartiet sörmlands årskonferens antog ett uttalande där man vänder sig mot den tyska prostitutionsindustri som riskerar att förstöra hela fotbolls-VM för alla som anser att sexhandel och idrottsarenor är, och bör fortsätta vara, oförenliga.
Vi är många som ser fram emot sommarens fotbollsVM. Världens ögon kommer vara riktade mot värdlandet Tyskland under några intensiva veckor i juni och juli. Men fotbollsfesten riskerar att komma av sig och ersättas av förakt. VM i Tyskland har visat sig ha en kvinnoförnedrande baksida.

Vi är bestörta över planerna på att ge manliga fotbollsentusiaster möjlighet att köpa prostituerade i samband med VM. Kyrkoledare, kvinnogrupper och fackföreningar varnar för att minst 40 000 östeuropeiska kvinnor ofta med tvång förs in till Tyskland i detta syfte. Man befarar att många av dessa kvinnor kommer att luras till Tyskland under falska förespeglingar. I Berlin har en bordellägare byggt en stor bordell i anslutning till fotbollsstadion. I Köln tillhandhåller myndigheterna ”performance boxes”, car port-liknande moduler för lättillgängligt sex. I Hamburg samarbetar polisen med bordellägarna för att hålla en stabil prissättning på ”tjänsterna”. Tjänster av sexuell karaktär tillhandahålls som en ren affärsverksamhet och är ett resultat av att Tyskland legaliserat prostitution. Exploatering av kvinnor kan aldrig betraktas som vilken affärsverksamhet som helst. Erfarenheter från Australien visar att legaliseringen av prostitution och sexhandel har lett till att normalisera våld och sexuellt utnyttjande av kvinnor och försämrat möjligheterna till jämlikhet och säkerhet.

Ordföranden i svenska fotbollsförbundet, Lars-Åke Lagrell, har tydligt uttalat sig mot prostitution. Tag chansen och visa att det ligger allvar bakom de orden. Vi vill uppmana det svenska fotbollsförbundet, UEFA, FIFA och riksidrottsförbundet att ansluta sig till de massiva protester mot sexhandel i samband med fotbollsVM, som strömmar in från hela världen.
På det sättet kan ni bidra till att få stopp på kopplingen mellan prostitution och fotboll, samt medverka till att stoppa prostitution, trafficking och en inhuman människosyn.