Bygg för vanligt folk, inte bara för de rika

I dag har flera kommuner i Sörmland som Strängnäs, Trosa och Nyköping brist på bostäder. Vänsterpartiet vill att det byggs fler bostäder där vanligt folk har råd att bo.
För femton år sedan genomfördes en skatteväxling vilket innebar att de flesta fick mer i plånboken men mycket togs tillbaka bland annat på hyrorna i hyresrätterna. Hyrorna steg drastiskt men de närmaste åren steg hyrorna ännu mer på grund av att de räntesubventioner som staten haft under många år försvann.

Detta har påverkat byggbranschen kraftigt och mycket få hyreslägenheter har byggts. Det enda som lönar sig att bygga är villor och bostadsrätter.

I dag har flera kommuner i Sörmland som Strängnäs, Trosa och Nyköping brist på bostäder och ett tryck från Stockholmsregionen vilket påverkar hela marknaden för villor och bostadsrätter. Hyresrätter är för det mesta svåråtkomliga mycket tack vare att de kommunala bostadsförmedlingarna lagts ner.

Det är dags för regeringen att ta tag i bostadspolitiken på allvar. Det är dags att vi kan få hyra nya lägenheter till realistiska hyror. Vänsterpartiet kräver inför höstens budgetförhandlingar att 100 miljarder kronor avsätts i tio år till en statlig bostadsfond som kan finansiera nybyggnation och upprustning av äldre lägenheter.

Lita inte på moderaterna och deras vapenbröder i bostadsfrågan, Partiledaren Reinfeldt säger en sak i massmedia men tittar man på deras hemsida står de gamla kraven kvar, dvs marknadshyror, fler bostadsrätter osv.

Vi kräver en fungerande bostadsmarknad, återupprättande av bostadsförmedlingar i kommunerna och ett klart nej till marknadshyror.

Lotta Jonsson Fornarve
David Aronsson