Manifestationen inställd

Vänsterpartiet ställer in lördagens manifestation för mångfald och öppenhet.

Vänsterpartiet tog för en vecka sedan ett initiativ att anordna en manifestation för ett öppet, mångkulturellt och demokratiskt Nyköping. Vi hoppades att andra politiska partier, organisationer, barn, kvinnor och män i Nyköping tillsammans skulle visa att vi vill ha ett öppet samhälle utan främlingsfientlighet, nazism och rasism.

Tyvärr blev gensvaret från andra politiska partier alltför svagt, samtidigt som militanta grupper mobiliserar starkt. Den lugna värdiga manifestationen som vi hade planerat riskerar därför att urarta sig till en aggressiv tillställning med polis och hitresta demonstranter som huvudaktörer.

Vänsterpartiet i Nyköping och Oxelösund har med hänvisning till ovanstående beslutat att ställa in manifestationen.

Vi vet att många enskilda och organisationer är besvikna över att manifestationen ställs in. Att tiga ihjäl odemokratiska krafter har aldrig visat sig vara en framgångsrik strategi. Men vi kommer att fortsätta att kämpa för mångfald och öppenhet.

Inom kort planerar vi att bjuda in föreningar och personer i Nyköping/Oxelösund till ett möte där vi gemensamt diskuterar strategier mot rasism, nazism och främlingsfientlighet. Kampen mot rasism måste föras på bred front. Vi förväntar oss därför ett brett deltagande, från samtliga partier, vid det mötet.

Nyköping 050824

Rolf Dahlen
Ordf. v-nyköping
Patrik Renfors
Ordf. v-oxelösund
Elina Linna
Riksdagen

Klicka här för att höra conny och Sören i SR-sörmland!

Klicka här för att höra EXPO:s redaktör i SR-sörmland!